Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Train World

treinenwereld logo

Train World is een museum in Brussel gewijd aan de wereld van de Belgische spoorwegen. Trainworld is een uitstalraam voor de spoorwegen van het verleden, het heden en de toekomst. Het is niet zomaar een spoorwegmuseum; Trainworld ziet zichzelf meer als een treinopera 1). Trainworld herbergt de mooiste en meest unieke stukken uit de geschiedenis van de Belgische spoorwegen.

Trainworld combineert het fascinerende verhaal van de trein door de eeuwen heen met een blik in de toekomst; een combinatie die in elk verhaal bewust is toegepast. Trainworld is gevestigd in het station Schaarbeek, een van de oudste en origineelste stationsgebouwen van België. Samen met het nieuwe museumcomplex in de vorm van een zaagtand, vormt deze locatie een prachtige symbiose van oud en nieuw in het Art Nouveau hart van Schaarbeek.

In het museum kunt u de mooiste stukken uit de collectie historische locomotieven en rijtuigen van de Belgische spoorwegen bewonderen, zoals de oudste bewaard gebleven stoomlocomotief van België, de “Pays de Waes” of de stoomlocomotief "Type 12" stroomlocomotief, die het wereldsnelheidsrecord vestigde in 1939. U kunt ook de pracht van authentieke koninklijke rijtuigen bewonderen of ronddwalen in het roestvrijstalen rijtuig van de Trans-Europe Express - de voorloper van de hogesnelheidstrein - die ooit heel Europa doorkruiste. Zin om een trein te besturen? Probeer het dan eens in een van de treinsimulators… of bestudeer de veranderende omgeving van de spoorwegen vanuit de cabine van de conducteur.

cpriegkwgaegnzx.jpg

Honderden voorwerpen uit de wereld van de treinen, zoals uniformen, schilderijen of modellen van treinen en stations, samen met een overvloed aan foto's en filmfragmenten zullen worden tentoongesteld, evenals drie levensgrote treinneuzen van de meest recente treinen. In het nieuwe gebouw is een authentiek “poortwachtershuis” opgenomen dat is ingericht met decors uit de jaren vijftig, met op de zolder een landschap met miniatuurtreinen.

Train World is meer dan een museum: het wordt een belevingscentrum. Een originele scenografie - ontworpen door kunstenaar François Schuiten - zal zorgen voor een ervaring waarin je kunt kijken, luisteren, aanraken en je kunt laten verrassen door sprankelende verhalen uit de wereld van de treinen

RTBF had een interview 2) met Schuiten tijdens de preview opening op Train World.


Nog een overzicht van het nieuwe museum door VTM Nieuws.


Opening

Train World werd officieel geopend op 24 september 2015 door koning Filip van België. Na de ceremonie werd François Schuiten benoemd tot ere-stationschef van station Schaarbeek 3).

Maken van

Er is een video gemaakt waarin de totstandkoming van dit enorme project wordt vastgelegd.


Bouwproces

In opdracht van NMBS Holding ontwierp Sum Trainworld, het nieuwe Nationaal Spoorwegmuseum aan het Prinses Elisabethplein 4). De site van het station Schaarbeek kreeg een nieuwe bestemming 5).

Beide historische stationsgebouwen (het ene uit 1887 en het andere uit 1920) zijn gerestaureerd en vormen een belangrijk onderdeel van het nieuwe Nationaal Spoorwegmuseum Trainworld. De nieuwe museumhal structureert de historische stationsgebouwen, de openbare ruimte rondom de structuur en de aangrenzende spoorweginfrastructuur.

In de eerste restauratiefase is het oude stationsgebouw in zijn oorspronkelijke functie als reizigersstation hersteld. De bestaande voorzieningen die voorheen verspreid lagen over het station, zijn gereorganiseerd en verbeterd. De reizigersloketten kregen hun oorspronkelijke plaats terug in de lokettenzaal van 1887.

Een tweede restauratiefase was gericht op de transformatie van het station uit de jaren 1920. De 'Salle des Pas-perdus' (de vroegere passagiersterminal en aangrenzende ruimten) werd gerestaureerd in de geest van de jaren 1920. Hier bevindt zich nu de receptie en de lobby van het nieuwe museum. De ruimte zal ook worden gebruikt voor tentoonstellingen en servicevoorzieningen. De voormalige wachtkamers worden omgetoverd tot een nieuw restaurant, dat toegankelijk is voor zowel museumbezoekers als externe bezoekers.

De derde fase omvatte de bouw van de nieuwe museumhal waarin de belangrijkste tentoonstellingsruimten zijn ondergebracht. Het nieuwe gebouw ligt langs de sporen op de plaats ten noorden van het oude station en integreert het voormalige wachthuisje. Door de situering dicht bij het beschermde station en doordat de grote hal van het stationsgebouw ook deel uitmaakt van het museum, ontstaat er een publieke tussenruimte tussen het stationsgebouw en de nieuwe museumhal. Dat maakt een verweving tussen passagiersterminal en museum mogelijk.

Het museum herbergt enerzijds de historische stukken van de NMBS-Holding en biedt anderzijds een visie op de trein van de toekomst. De scenografie wordt verzorgd door het Expoduo-team, onder leiding van François Schuiten. Het nieuwe museum krijgt de naam Train World 6)

Schuiten toont Train World

François Schuiten: “Het wordt in geen geval een stoffig oud museum, geen kwestie van eenvoudigweg mooie locomotieven uitlijnen in een hangar. Nee, vandaag moeten we verder kijken, om op een bepaalde manier uit te dagen. In Train World, wil ik dat men verrast wordt, verwonderd, de nieuwsgierigheid van mensen geprikkeld. We moeten de belangstelling van de bezoekers voortdurend vernieuwen. Ik wilde dit ambitieus en zelfs gedurfd. Een emotionele ervaring. Een spoorwegopera!7)

Het project startte op 14 september 2012 met de eerste steen. Later in oktober begonnen de echte werken. Het project wordt geraamd op 20,5 miljoen euro 8), heel wat meer als de 14,5 miljoen geraamde kosten. De grote hal van 8.000 vierkante meter kost 8 miljoen en zal plaats bieden aan 12.004 9).

Het museum opende zijn deuren op 25 september 2015 10) 11) 12). De Belgische koning Phillip opende het museum.


Ontwerp door François Schuiten

Een deel van de kunstwerken van François Schuiten die hebben bijgedragen aan het ontwerp van het museum.

In oktober 2016 verwierf Train World enkele van de originele kunstwerken van François Schuiten om in het museum te tonen 13).

Muziek

De sfeer in het museum wordt sterk beïnvloed door de prachtige achtergrondmuziek gecomponeerd door Bruno Letort. De muziek wordt uitgegeven door Musicube 14). Zie ook: Trainworld, sonographies de Bruno Letort pour la scénographie de François Schuiten


12 La Douce

De Schoonheidsomslag

Casterman bracht een Engelse versie uit van het album 12 La Douce van François Schuiten met de opening van Train World. De vertaling werd gemaakt door Steve Smith, de uitgever van Alaxis Press. De hoofdster van 12 La Douce is de 12.004 locomotief genaamd La Douce. Deze locomotief maakt ook deel uit van de tentoonstelling van Train World.

Ook La 12 - variaties op de Atlantique 12 is in het Nederlands en Frans uitgebracht door Casterman. Dit album van François Schuiten bevat verschillende alternatieve beelden voor zijn soloalbum 12 La Douce.

Uitgeverij Atlantic 12 bracht verschillende nieuwe prints uit van het kunstwerk La Douce van François Schuiten. Samen met de Huberty & Breyne Gallery werd een tentoonstelling georganiseerd met kunstwerken van Schuiten en Obolensky. De tentoonstelling heette Schuiten & Obolensky: Treinen .

Zie: La Douce arrives in Trainworld


Indieningsmap

De inzendingsmap is gemaakt door Bart de Vuyst, Kroost 15)

CLIËNT: François Schuiten & Expo Duo
AGENCY: Exelmans Grafiek
BESCHRIJVING: François Schuiten is een bekende Belgische (strip)tekenaar. Samen met expositieprofessionals 'Expo Duo' maakte hij een inzendingsdossier voor een expositiewedstrijd van de Belgische Spoorwegen, NMBS. Kroost verzorgde de grafische vormgeving van dit dossier. Meneer Schuiten vroeg om iets sober dat zijn werk eer aan zou doen… 16).

Het verhaal van Trainworld door François Schuiten

Uitgenodigd door OUAT - Once Upon A Train in September 2021, vertelt François Schuiten het verhaal van Trainworld.


Zie ook