Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Aquarica - de film

De animatiefilm Aquarica is een samenwerking tussen Martin Villeneuve, schrijver, regisseur en producent, en de Europese stripmeesters François Schuiten & Benoît Sokal. 1). Martin Villeneuve begon aan het script te werken nadat hij zijn speelfilmdebuut had gemaakt met Mars et Avril , waarvoor hij samenwerkte met Schuiten 2).

Martin Villeneuve gaf een veelbelovende update tijdens een interview voor Bubbleblabber afgenomen in januari 2024:

Naast andere projecten ben ik momenteel bezig met de adaptatie van Aquarica, gebaseerd op de graphic novels van de Europese meesters François Schuiten en Benoît Sokal, twee andere jeugdhelden van mij. Aan dit project werk ik al meer dan tien jaar, vanuit mijn samenwerking met Schuiten na mijn speelfilmdebuut, Mars & April, waarvoor hij als Production Designer fungeerde. Aquarica vertelt het verhaal van een jonge vrouw die op een zoektocht gaat om haar noodlijdende thuiswereld te redden van de gevaren van klimaatverandering. Het is een fantasy animatiefilm, ik zal regisseren en Schuiten zal wederom optreden als Production Designer. Ondanks de tegenslag door het ongelukkige overlijden van Sokal een paar jaar geleden, leeft zijn nalatenschap voort binnen het project. Rue de Sèvres heeft Aquarica in twee delen uitgebracht met lovende kritieken, en de film is momenteel in ontwikkeling bij ON Animation studio. Gezien mijn intense focus op Red Ketchup in de afgelopen jaren, werkt een andere schrijver momenteel aan een nieuw ontwerp en we zijn optimistisch over het tot leven brengen van de film in de komende jaren. Martin Villeneuve

Aquarica wordt een geanimeerde fantasiefilm - Villeneuve zal regisseren, terwijl Schuiten & Sokal zullen optreden als production designers. De film wordt geproduceerd door Pierre Even (Brooklyn, C.R.A.Z.Y.) bij ITEM 7 in Canada, in coproductie met Europa en/of Azië 3). Het ontving ontwikkelingssteun van SODEC in 2013 en 2015, en van The Harold Greenberg Fund in 2016 4).

Producent Pierre Even legt uit dat dit de eerste animatiefilm wordt voor Item 7. “Het is een goed project dus we dachten 'waarom niet'. Laten we ons erin verdiepen en dan vinden we wel de manier om het te doen. Heel vaak zijn het mensen zoals Martin [Villeneuve] die zo getalenteerd zijn dat we onze energie achter hen willen zetten.” 5)

Bekijk Once Upon A Time Martin Villeneuve , een in 2020 geproduceerde documentaire van 14 minuten over filmmaker Martin Villeneuve, geregisseerd door Jean Benoit, met interviews met toneelregisseur Robert Lepage, illustrator François Schuiten en filmmaker Denis Villeneuve, waarin we Schuiten aan het werk zien aan Aquarica :


Aquarica behandelt op metaforische wijze het thema klimaatverandering, door het prisma van een prachtig liefdesverhaal en een zoektocht vol onverwachte wendingen en onthullingen. Het verhaal speelt zich af in een parallelle wereld om de paradoxen waarmee we vandaag geconfronteerd worden beter bloot te leggen en te dramatiseren: de natuur schiep ons, voedde ons en wij maken er deel van uit, maar toch veranderen we het delicate evenwicht ervan. In de wereld van deze film vervagen de grenzen tussen wetenschap en mythe, waardoor de verbeelding van de kijker wordt geprikkeld, onze relatie met de natuur in twijfel wordt getrokken en de grenzen worden verlegd van wat we visueel voor mogelijk houden. Deze fantastische, ultramoderne animatiefilm vol vreemde, buitenaardse technologieën voert ons mee naar een tot nadenken stemmend en visueel verbluffend verhaaluniversum dat de verbeelding zal verblinden 6) 7).

Hoewel Aquarica belangrijke vragen opwerpt en zaken behandelt die belangrijk zijn in de huidige maatschappij, is het in de eerste plaats een zeer onderhoudend verhaal, bedoeld om een breed publiek aan te spreken. Het is inderdaad gemakkelijk om de inzet van dit avontuur te begrijpen en je te identificeren met de innemende en diep menselijke personages. Bovendien duiden het uitstekende artwork van Schuiten & Sokal en de verbazingwekkende inventiviteit achter de eerste speelfilm van Martin Villeneuve op een zeer opwindende creatieve fusie 8) 9).

Vanwege zijn extreem krappe budget investeerde Martin zeven jaar van zijn leven en werkte zijn crew voor een fractie van hun normale salaris om Mars et Avril op het scherm te brengen. Het is een waar wonder dat hij onmogelijk een tweede keer kan doen. Maar Aquarica zal zeker profiteren van alle lessen die hij geleerd heeft van deze eerste speelfilm - de trucs en technieken die ontwikkeld zijn om het budget te beperken en tegelijkertijd het eindresultaat te maximaliseren. Net als bij Mars et Avril , zal elk shot van Aquarica zorgvuldig gepland worden aan de hand van een animatiefilm van de hele film, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten en de creatieve en financiële middelen volledig en efficiënt worden ingezet 10) 11).

Aanpak van de directeur

In Augustus 2016 The Cozy Sweater Café een interview gehad met filmmaker Martin Villeneuve 12). Ze spraken onder andere over Aquarica :

Waarom koos je voor een meisje om de wereld te redden in Aquarica?

“Omdat het een vrouw zou zijn die de wereld zou redden. Vrouwelijkheid is leven, vernieuwing. De wereld zou een betere plek zijn als er meer leiders waren met vrouwelijke eigenschappen zoals emoties en intuïtie. Wij mannen hebben andere kwaliteiten, maar hebben de neiging om in ons hoofd te blijven hangen!”

Is het een commentaar op de opwarming van de aarde?

“Deze film is geen moraal over hoe we dingen zouden moeten doen, het is een erkenning van wat er aan de hand is, een fabel over hoe deze personages erin slagen om dingen goed te maken. Hoe beïnvloedt het verlies van een diersoort ons? Elke keer dat we iets van waarde in het ecosysteem verliezen, veranderen we het evenwicht. Dit is onze ondergang. We gaan dat pad op. Misschien is het ons lot.”

Hoe kunnen we onszelf redden?

“We hebben veel manieren om dingen biologisch te zien, maar dat wordt ontmoedigd door de maatschappij. Kinderen begrijpen dat wat we de planeet aandoen duidelijk verkeerd is, maar als we opgroeien en werken voor een systeem dat deel uitmaakt van ons dagelijks leven, worden we verblind. We leven in een kapitalistische samenleving. Als we meer mediteerden, ons concentreerden op onze dromen en ons afvroegen wat we met ons leven willen doen, zouden we gelukkiger zijn. De meeste mensen zijn niet gelukkig omdat ze die vraag niet op het juiste moment in hun leven hebben gesteld. We leven onder enorme druk en dat leidt tot een gebrek aan creativiteit in ons dagelijks leven en in film. Ik wil films maken die we nog niet eerder hebben gezien, maar het is moeilijk want zodra je met een idee komt dat mensen nog niet hebben gezien, zijn ze bang en zeggen ze dat het niet zal werken. De vervolgen krijgen het geld. De reden waarom films uit Quebec en uit landen als België zo origineel zijn, is omdat niemand ze verwacht. We werken niet voor een fabriek. We maken indiefilms, soms zijn ze goed, soms niet, soms zijn ze vreemd, maar ze trekken de aandacht omdat ze iets nieuws voorstellen. Ze zijn niet per se commercieel, maar ze openen het pad voor wat over 20 jaar commercieel zal zijn. Om iets nieuws te maken dat commercieel aantrekkelijk is, moet je op tijd zijn. Niet te vroeg dat mensen er nog niet klaar voor zijn en niet te laat dat het al eerder gedaan is.”

Denk jij dat we onze planeet zullen redden?

“Dat is lastig, want het einde van de wereld is al zo vaak aangekondigd. Misschien heeft klimaatverandering te maken met andere dingen die we niet echt begrijpen. Het gaat allemaal om zeer complexe parameters. Het is moeilijk te zeggen of we gedoemd zijn, maar de komende 50-100 jaar zullen het ons leren. We missen connectiviteit en een 'groot plan' voor de mensheid. We proberen ons te verbinden, maar als je kijkt naar samenlevingen zoals mieren en bijen, dan zien we dat ze allemaal samenwerken, maar wij kunnen dat niet. Misschien is het niet de bedoeling dat we hier blijven? Misschien zijn we deze vermogens aan het ontwikkelen. Als je kinderen laat zien hoe ze moeten mediteren, hebben ze paranormale gaven, zijn ze in staat om in te pluggen in iets groters en wij moedigen deze vermogens niet aan. De meeste mensen zullen gewoon lachen. We hebben een sterk vermogen om nieuwe dingen in de realiteit te brengen, om een droom werkelijkheid te laten worden. Dat is heel fascinerend! We hebben dat instinct, sommige mensen sterker dan anderen. Steven Spielberg en James Cameron, bijvoorbeeld, zijn waarschijnlijk erg sterke mediums, die vertrouwen op hun instinct. Als zij erover zouden beginnen te praten, zouden mensen hen niet serieus nemen. Als we dat in de maatschappij zouden aanmoedigen, zou dat ons van veel grenzen bevrijden. Ik ben niet bang om erover te praten. Voor mij maakt het deel uit van onze werkelijkheid. Negentig procent van onze werkelijkheid is onzichtbaar en we zijn er het slachtoffer van dat we niet kunnen zien wat er aan de hand is.”

Zie The Cozy Sweater Café voor het volledige interview!

Fondsen

Aquarica kreeg ontwikkelingssteun van SODEC in 2013. Een eerste ontwerp van het script was toen klaar en het project werd geselecteerd voor de derde editie van de Frontières Markt. Frontières is ontstaan uit de populariteit van vele andere coproductiemarkten over de hele wereld en het totale gebrek aan evenementen die specifiek gewijd zijn aan de genrefilmindustrie, en werd de eerste markt die zich uitsluitend richt op coproducties van genrefilms tussen Noord-Amerika en Europa. Om deel te nemen aan Frontières, moeten de geselecteerde projecten marktpremières zijn met een voltooid script en moeten ze toepasbaar zijn op een internationale coproductieomgeving waar idealiter een Canadees productie-element bij betrokken is (hetzij in termen van productielocatie, cast of crew, of post-productiefaciliteiten). Er moet een producent of productiemaatschappij aan verbonden zijn, hoewel er enkele uitzonderingen zijn gemaakt voor uitzonderlijke talenten die op zoek zijn naar een nieuwe producent. De derde editie van Frontières vond plaats in Brussel van 10 tot 12 april 2014. 10 tot 12 april 2014 tijdens het Brussels Internationaal Festival van de Fantastische Film.

De artistieke ontwikkeling van de film markeert de nieuwe samenwerking van de regisseur met de beroemde Belgische illustrator François Schuiten, dit keer samen met collega-striptekenaar Benoît Sokal. Benoît Charest (De drieling van Belleville) is al verbonden als componist. ITEM 7 is nu op zoek naar potentiële creatieve partners in Europa en/of Azië, pre-sales en mogelijke post-production deals met belastingkortingen en ontwikkelingsfinanciering 13).

Aquarica

Vooruitgang

In mei 2018 brachten regisseur Martin Villeneuve en producent Pierre Even een bezoek aan Parijs om Benoît Sokal en François Schuiten te ontmoeten om de film Aquarica te bespreken. Volgens Villeneuve: “Aquarica: nog niet in een bioscoop bij jou in de buurt, maar wel weer een stap in de goede richting!” 14).

In juli 2018 kwamen, Schuiten & Sokal samen in Zuid-Frankrijk om enkele visuele tests te doen met de hoofdpersonages.

In juli 2018 kwamen Schuiten & Sokal samen in Zuid-Frankrijk om enkele visuele tests te doen met de hoofdpersonages.

In februari 2019 hield Martin Villeneuve een opnamesessie met acteur Vlasta Vrana, componist Ben Charest en animatieregisseur Theodore Ty voor een test die ze uitvoerden voor Aquarica 15)

De workshop resulteerde in een animatieproef van 50 seconden die op de filmmarkt van Cannes zal worden onthuld 16) van 14 - 23 mei 2019.

Zie: De Krab: Prelude to Aquarica.

Zie ook