Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Kunwu, Li

Li Kunwu (geboren 1955) is een buitengewoon veelzijdig kunstenaar. Hij is schilder, illustrator, karikaturist, al bijna 30 jaar journalist voor de krant van Yunnan (Yunnan Ribao) en de auteur van een dertigtal geïllustreerde werken uit zijn geboorteprovincie Yunnan. Hij heeft ook een tiental informatieve strips over Frankrijk gemaakt.

Geboren tijdens het bewind van Mao, in een generatie waar schone kunsten en academische vorming taboe waren, leerde hij zichzelf tekenen als autodidact. Via verschillende ontmoetingen komt hij in contact met de wereld van het stripverhaal en wordt al snel bekend in Frankrijk met zijn trilogie “Une Vie Chinoise”.

Zijn indrukwekkende grafische werk is vertaald in een vijftiental talen en toont de hedendaagse Chinese geschiedenis door het prisma van zijn eigen geschiedenis; dit alles in een adembenemende stijl ondersteund door zijn grote kennis van meerdere artistieke technieken: traditionele schilderkunst, propagandatekeningen, perstekeningen, karikaturen, werken met strakke lijnen, inkttekeningen, gewassen tekeningen, aquarellen.

Sinds 2015 ontwikkelt Li Kunwu, in samenwerking met Est-Ouest 371, nieuwe vormen van artistieke expressie op groot, of liever extreem groot, formaat die meer als hedendaagse kunst dan als stripverhaal kunnen worden gezien.

Zijn tekeningen zijn al op veel plaatsen tentoongesteld: in het Cernuschi Museum (Parijs, 2015), in het Toulouse-Lautrec Museum (Albi, 2017), in Shanghai met de Michelin Corporate Foundation (2016) en met de Vuitton Collection (2018), in het Gorslinemuseum (Bourgondië, 2016), in FRAC Auvergne (2018) en in La Rochelle (2020).

François Schuiten en Li Kunwu hebben beiden een passie voor treinen, de een creëerde een treinenmuseum in een oud juweel van de Brusselse spoorwegarchitectuur, de andere onderzocht de spoorlijn die in het begin van de 20e eeuw in de provincie Yunnan werd aangelegd. Samen werkten zij aan vier tekeningen voor de tentoonstelling over de lijn Peking-Hankou gepresenteerd in Trainworld in 2021.

Deze twee spoorlijnen, lang bezaaid met kleine stations met westerse architectuur, zijn emblematisch voor de rol die Frankrijk en België op het einde van de 19de eeuw in China speelden 1).