24es Rendez-Vous de la Bande Dessinée d'Amiens
24es Rendez-Vous de la Bande Dessinée d'Amiens wordt gehouden op 1 en 2 juni 2019 in Amiens. Tijdens dit komische festival wordt een tentoonstelling over Le Dernier Pharaon te zien zijn.
De foto's zijn gemaakt door Alexandra Oury en E. Dumont 1) 2), Le Courrier Plus 3), Yves Schlirf 4) 5), Ryun Reuchamps 6) 7). Daniel Muraz 8), Nicolas Rivoal en Theo Strato.
Het professionele journée
Voorafgaand aan het eigenlijke festival werd een discussie- en lezingendag georganiseerd voor professionals in het stripverhaal. Deze dag was voor iedereen toegankelijk.
In het tweede deel van de dag François Schuiten, Thomas Gunzig, Jaco van Dormael en Laurent Durieux deel uit van een panel samen met Enrico Marini (auteur van The Dark Prince Charming).
Opening
Het festival werd geopend op 31 mei 2019 's avonds. Na een reeks gesprekken door ambtenaren toonde het team van Le Dernier Pharaon de aan hun album gewijde tentoonstelling.
Tijdens de opening van het festival werd François Schuiten geëerd met de medaille van de Stad Amiens.
Tentoonstelling
De tentoonstelling werd opgebouwd in twee elkaar overlappende cirkels. In de eerste cirkel wordt de bezoeker ingeleid met de achtergrond van Le Dernier Pharaon en de auteurs. Schetsen, voorpagina's, zwart-wit tekeningen van Le Dernier Pharaon zijn te zien. In de eerste cirkel kon je ook geluiden ervaren alsof je in de Grote Piramide was.
Lopend van de eerste cirkel naar de tweede kom je langs relikwieën uit Egypte en de tekeningen van Schuiten die gemaakt zijn voor de Schuiten expeditie naar de piramides.
In de tweede cirkel vindt u vele originele pagina's van François Schuiten, allemaal zwart-wit. In het midden van de cirkel bevindt zich een omgekeerde piramide die wijst in een kleine poel van water die de piramide weerspiegelt. De soundscape in deze kamer is gemaakt door Bruno Letort.
Jean Christophe Loric 9) maakte een korte video van de tentoonstelling.
Handtekeningensessie
Op de eerste dag van het festival waren er verschillende signeersessies. Het team nam alle tijd om de wachtrijen weg te werken.
De inzegening gebeurde door een stempel in zwart en bewerkingen in witte inkt of zwarte pen door François Schuiten en Laurent Durieux. Alle toewijdingen waren gebaseerd op dezelfde afbeelding maar waren allemaal uniek.