Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Amano, Yoshitaka

Yoshitaka Amano, geboren in 1952 in Shizuoka, is een Japans kunstenaar. De eerste 10 jaar van zijn carrière werkte hij op de animatieafdeling van een van de droomfabrieken van Japan, Tatsunoko Productions. Zijn talent werd gebruikt voor werken als Gatchaman (bekend als de Slag om de Planeten) en de lange reeks Time Bokan.

In die periode leerde hij, ontwikkelde en mengde hij zich met een generatie unieke artiesten die de “ anime ” naar de internationale status van Japanimation stuwden (Mamoru Oshii, Akemi Takada…), en ervoor zorgden dat Japan de bestemming van de dromen werd voor een hele generatie aan het begin van de 21ste eeuw.

Tijdens zijn tekenjaren kon hij ook zijn belangstelling voor westerse creaties en de Amerikaanse popcultuur bevestigen, zoals comics (Neal Adams), psychedelische kunst (Rick Griffin), en popart (Peter Max). Tijdens deze drukke periode raakte hij ook geïnteresseerd in de honderdjarige Japanse kunst van Ukiyo-e, evenals in Art Nouveau uit Europa. Deze nuttige ervaring stelde hem in staat zich los te maken uit de wereld van de animatie en zich toe te leggen op illustratie.

Als gevolg daarvan, van 1982, wijdde hij zijn penseelstreek aan de ideeën van anderen. Hij gaf gestalte aan wezens die bedacht waren door de grote meesters van de Japanse fantasie, zoals Hideyuki Kikuchi (Vampire Hunter D), Kaoru Kurimoto (Guin Saga), maar ook Baku Yumemakura (Chimera) en Edogawa Rampo (Moju). Zijn talent verwierf ook bekendheid door zijn creaties voor westerse auteurs als Michaël Moorcock (Elric the Necromancer) en libretto's van opera's van Richard Wagner (Tristan and Iseult of De Vliegende Hollander).

Gecombineerd met de invloed van zijn ervaring in animatie en andere illustraties, ontwikkelde hij een unieke stijl, beïnvloed door zowel het moderne surrealisme als een verkenning van oude technieken, maar bovenal de wil om uit te drukken wat het diepst in hem geworteld was: zijn dromen en visioenen.

Zo resulteerden in de jaren '90 besprekingen met teams van Squaresoft in de lange saga, Final Fantasy. Zijn visioenen van dit zich voortdurend uitbreidende universum werden door ingenieurs en codeurs geanimeerd voor verschillende spelconsoles, die de evolutie van deze marathonreeks vormden. Zijn wil om zich uit te drukken beperkte zich echter niet alleen tot de beeldende kunst. Naarmate zijn penseelstreek verfijnder werd, begonnen zijn creaties zich op een grotere schaal uit te drukken. Zo creëerde hij ballet- en theatertaferelen, glas-in-loodramen en zelfs juwelen.

Aan het eind van de jaren '90 besloot hij in New York te gaan werken en richtte hij een studio in. Hij werkte samen met tekenaars van Marvel DC comics en bedacht de mythologie achter superhelden als The Sandman (uit The Dream Hunters) en Wolverine. Zijn relaties met Amerika brachten Yoshitaka Amano in de wereld van de hedendaagse kunst van de 21ste eeuw.

Als leider van 360° kunst is Yoshitaka Amano's talent te zien in verschillende creaties zoals Hero Eve en de binnenkort te verschijnen 3D anime, Zan: het element dat ze gemeen hebben, een zwarte panter die dient als link tussen verschillende tijdperken, continenten en artistieke talenten op verschillende mediums zoals pure illustratie, strips, videokunst, 3D film en computer graphics.

Yoshitaka Amano, die zijn artistieke capaciteiten volledig onder controle heeft, heeft besloten het begin van 2010 te markeren met de opening van zijn eigen studio Deva Loka: “de plaats waar de goden elkaar ontmoeten”. Vanuit deze studio zullen 3D-films en echte multimediaprojecten worden uitgebracht: wanhopige pogingen om het ongrijpbare van zijn dromen te grijpen… 1)

Video

U kunt Yoshitaka Amano zien samenwerken met François Schuiten in de volgende video's.