Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Action disabled: recent

Opening tentoonstelling Revoir Paris

Parijs, dinsdagavond 18 november 2014 rond 18 uur. Het is een koude en regenachtige avond. De meeste mensen haasten zich naar huis en slechts enkele toeristen zijn er om van het uitzicht op de Eiffeltoren te genieten. De lichten in het museum Cité de l'architecture et du patrimoine zijn nog aan. Het wordt een belangrijke avond voor het museum, want drie nieuwe tijdelijke tentoonstellingen zullen deze avond hun officiële opening beleven.

De drie tentoonstellingen zijn:

  • Viollet-le-Duc, les visions d'un architecte
  • Ars Architectonica
  • Revoir Paris

De hal van het museum is overvol met mensen die zijn uitgenodigd voor deze openingsavond. Tassen worden gecontroleerd, jassen opgeborgen en mensen warmen zich op voordat ze verder gaan naar de tentoonstellingen. Revoir Paris, de tentoonstelling samengesteld door François Schuiten en Benoît Peeters, bevindt zich in de kelder van het museum.

Vlak voor de ingang wordt u verwelkomd door twee enorme blowup wandbeelden van het nieuwe album Revoir Paris.

Aan het begin van de tentoonstelling leggen François Schuiten en Benoît Peeters hun doel uit:

Het stripverhaal heeft altijd nauwe banden gehad met architectuur. Maar in de albumreeks Les Cités Obscures hebben we er een overheersende rol aan gegeven. Spelend met de tekenen van de moderniteit van gisteren, hebben we een wereld in het verleden toekomst gepresenteerd waarin stedelijke weefsels en temporele lagen met elkaar verweven zijn. Parijs verschijnt erin onder de naam Pȃhry, naast denkbeeldige steden als Samaris, Urbicande en Calvani.

Papieren dromen benaderen soms de meest concrete realiteiten. Dat was het geval in 1994 met het metrostation Arts et Métiers, ontworpen als een soort ondergrondse Nautilus. En in 2009, met een groep illustraties die een metaforische visie van Groot-Parijs voorstellen, worden ze hier voor het eerst gepresenteerd.

Onze nieuwe strip, Revoir Paris, heeft nog meer toekomstperspectief. Het verhaal speelt zich af in het midden van de 22e eeuw. De heldin, een jonge vrouw genaamd Kȃrinh, heeft altijd in een afgelegen ruimtekolonie gewoond. Ze beschouwt zichzelf als een utopiomane en heeft de Lichtstad herschapen uit even breekbare als tegenstrijdige beelden…

Het doel van de tentoonstelling is een dialoog tot stand te brengen tussen ons werk en de projecten van architecten en stedenbouwkundigen die in de afgelopen twee eeuwen tot stand zijn gekomen. Horeau, Perret, Le Corbusier en vele anderen probeerden Parijs op pragmatische en provocerende wijze opnieuw uit te vinden. Revoir Paris is een reis naar het land van de mogelijkheden, een gelegenheid om vrijelijk te dromen over de toekomst van de hoofdstad.

Ongeveer 1300 mensen woonden de eerste openingsavond bij. Van vrienden en familie van de auteurs, collega-auteurs zoals Phillipe Geluck en Laurent Durieux tot vele anderen zoals Benoît Mouchart of Joseph le Pedriel.

De tentoonstelling was ingericht met het kunstwerk van François Schuiten in het midden en de documenten en visies van Perret, Le Corbusier, Horeau en vele anderen eromheen.

De kunst van François Schuiten toonde de ontwerpen gemaakt voor het metrostation Arts et Métiers, pagina's uit het album L'etrange cas du Docteur Abraham, het onuitgegeven artwork voor Grand Paris en pagina's van het nieuwe album Revoir Paris, sommige in zwart-wit, andere in kleur.

Aan het eind van de tentoonstelling krijgen we verschillende visies op Parijs te zien van Odile Decq, Régine Robin, Toyo Ito, Jean Nouvel, Erik Orsenna, Christian de Portzamparc, Philippe Rahm en Philippe Simay. In stilte sprekend vanuit de donkere achtergrond, met hun teksten als ballonnen boven hun hoofd.

Het slotstuk was het interactieve 3D-model van Planet Paris door Schuiten en Dassault Systèmes.

Interviews

Benoît Peeters en François Schuiten hebben tijdens de openingsavond verschillende interviews gegeven.

Recensies