Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: index
This translation is older than the original page and might be outdated. See what has changed.

On Mars - Ars Musica

On Mars was een muziekavond op 19 november 2022 tijdens Ars Musica.

“De reis naar de ruimte en de oneindigheid, de kosmos…. Het ensemble Sturm und Klang onder leiding van Thomas Van Haeperen nodigt ons in de Planetariumzaal uit voor deze ontdekkingsreis in een buitengewoon ruimteschip van muziek en beelden. Met arrangementen van Stefan Hejdrowski,

wordt Brian Eno's Apollo:Atmospheres and Soundtracks gepresenteerd in een ongepubliceerde versie. Gepubliceerd in 1983, oorspronkelijk gemaakt voor een filmdocumentaire van Al Reinert over het Apollo-programma en opgebouwd uit lagen nooit eerder gehoorde geluidstexturen, blijft Apollo een belangrijke compositie van ambient muziek. Brian Eno, van visuele kunst en vervolgens experimentele rock, is er mede de uitvinder van.

Naast dit werk wordt het Concerto voor viool en orkest, een creatie van Denis Bosse, uitgevoerd door Annabelle Berthomé-Reynolds. Denis Bosse, componist en wetenschapper van opleiding, brengt met de zevendelige cyclus Les Champs de l'inaudible (2005) een sonore verkenning van onze verschillende manieren van luisteren in kaart.

Denis Bosse: Het is een concerto dat resoneert met de kosmologische achtergrond, de gravitatiegolven die afkomstig zijn uit de diepten van de kosmische eeuwen, en die oscillaties zijn in de kromming van de ruimtetijd, geproduceerd door de meest gewelddadige verschijnselen in de kosmos: de explosie van een ster, de botsing tussen ultradichte neutronensterren of de fusie van zwarte gaten. Aanvankelijk leek het signaal dat door deze zwaartekrachtsgolven hoorbaar wordt gemaakt mij een geluid dat de snaren konden nabootsen terwijl de solist-spationaut erop reisde. Het blijkt dat deze zwaartekrachtgolven van dezelfde orde zijn als sommige van de golven en geluiden die dieren op aarde produceren, waaronder walvissen, vogels en vleermuizen. Ze verwijzen ook naar de geluiden van 'scratching', een techniek die is uitgevonden door DJ's, waarbij een vinylplaat wordt afgespeeld met korte, ritmische heen-en-weerbewegingen. Al deze geluiden van de zwaartekrachtgolven naar de DJ's worden “chirps” genoemd, voor “tjirpen” in het Frans. Zo laat de solist op hetzelfde moment als de chirps van de zwaartekrachtgolven het hele orkest horen, een beetje zoals de vleermuis zeer brede chirps uitzendt om zijn omgeving te detecteren. Er ontstaat een geluidsruimte die verbonden is met de kosmos, de aarde en niet-mensen! Maar de vleermuissoliste is niet alleen niet-menselijk, zij is ook een menselijke DJ die het strijkorkest, het koper en de vibrafoon bekrast met korrelige, gewreven en gerolde klanken. Deze luidruchtige ruimte van menselijke activiteit op aarde concurreert met de andere geluiden van de wereld en de soliste roept in wanhoop dat de mensheid zo eenzaam is in de kosmos. “Chirps, scratches and tears” is de titel van het concerto, een ruimtelijke rapsodie die bestaat uit intuïtief en vrij spel tussen ruimtes, werelden, “multiverses” van allerlei aard. 1).

Deze ruimtelijke geluidswerelden worden begeleid door projecties van prachtige tekeningen uit Travel Book: Mars van François Schuiten en Sylvain Tesson (Vuitton, 2021), een denkbeeldige uitnodiging om de planeet Mars te verkennen.”

Denis Bosse: Tjirpen, krassen en tranen. Brief aan de geluiden van het einde van de wereld, Wereldpremière / In opdracht van Ars Musica
Brian Eno: Apollo: Sferen en Soundtracks
Stefan Hejdrowski : Orkestratie Brian Eno

Coproductie: Planetarium van Brussel / Ars Musica

Dirigent: Thomas Van Haeperen
Sturm en Klang
Annabelle Berthomé-Reynolds: viool
François Schuiten: illustrator


Video door Michel Ballieu 2). Beelden van Philippe Seynaeve 3), Todor Todoroff 4) en Ars Musica 5).

François Schuiten werd geïnterviewd door Ars Musica 6).