Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: media

Multibrein / Nauti-poulpe

foto © Saint.e

Multibrain werd uitgevoerd tijdens het Festival Aujourd'hui Musiques in Perpignan 1) in november 2022.

De virtuoze percussionist Philippe Spiesser was terug op het festivalpodium voor een multimediashow georkestreerd door de creaties van vier componisten. Beeld, virtual reality, slagwerk en elektronica staan centraal in deze resoluut eigentijdse voorstelling.

Multibrain werd besteld door vier componisten: Bérangère Maximin, Alexander Vert, Bruno Letort en Alexander Schubert.

Vier geschriften voor een uitzonderlijke slagwerker, trouw aan Aujourd'hui Musiques en altijd op zoek naar nieuwe muzikale ervaringen. In het decor van de visuele creaties van Thomas Pénanguer zet Philippe Spiesser zijn virtuositeit en luchtgebaren in. Uitgerust met sensoren voor bepaalde werken en geconfronteerd met een meer klassiek instrumentarium voor andere, beeldhouwt hij de klank van zijn lichaamsbewegingen of zijn slagen. Tegenover de avant-gardistische technologie en de ongelooflijke effecten die de elektronica mogelijk maakt, laat Philippe Spiesser op prachtige wijze zien dat de aanwezigheid en het talent van de kunstenaar essentieel zijn.

Nauti-poulpe

Nauti-poulpe “ van Bruno Letort (componist) met Thomas Penanguer (beeldend kunstenaar), Berangere Maximin (componist) Philippe Spiesser (percussionist), Alexander Vert en is gebaseerd op de originele tekeningen van François Schuiten. De beelden werden gemaakt voor Lichtgevende reizen en De mysterieuze terugkeer van kapitein Nemo.



Video's van Bruno Letort 2) 3).

Beelden door Jackie Surjus-collet 4), Ensemble Flashback 5) en Philippe Spiesser 6).

Volledige registratie


In opdracht van het festival Aujourd'hui Musiques van het Théâtre de l'Archipel - scène nationale. (Gebaseerd op Cités Obscures van François Schuiten en Benoît Peeters)

Voortzetting van zijn geluidsverkenning van de Obscure Steden, begonnen in de vroege jaren 2000 met het Filharmonisch Orkest van Radio France, maakt Bruno Letort een tussenstop in de stad Mylos. De auteurs van de serie stellen deze stad voor als “de meest beangstigende van allemaal, waar arbeiders en hun machines één zijn, waar productiequota alle gedachten beheersen. De bakstenen architectuur is nogal flauw, en een groot aantal schoorstenen blaast voortdurend wolken dikke zwarte rook uit. Gelegen aan de westkust van het continent. Een mysterieuze oppermachtige generator ligt in het hart van de stad, en zeer gevaarlijk afval wordt opgeslagen in het district van Lizbar”.het is deze vreemde band tussen mens en machine, die doet denken aan de dramaturgie van Metropolis, die de componist hier presenteert, waarbij hij de vraag naar interactie stelt. Wie controleert wie, wie is een slaaf van wie?

INTERPRETER: Philippe Spiesser
VISUEEL KUNSTENAAR: Thomas Pénanguer

Met de steun van: Drac Occitanie, Région Occitanie, Département des Pyrénées-Orientales, Ville de Perpignan, Théâtre de l'Archipel, La Casa Musicale, Maison de la Musique Contemporaine, Spedidam, Sacem, Le CNM.