Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Mondes (im)Partfaits - vernissage

De opening van de Mondes (im)Partfaits tentoonstelling was op zaterdag 16 november 2019. Het museum Maison d'Ailleurs heeft rondom de opening een uitgebreid programma georganiseerd. Open voor iedereen en gratis, dit evenement gaf de mogelijkheid om de tentoonstelling te previewen en om deel te nemen aan alle activiteiten voor die speciale avond.


Workshops voor kinderen

Tijdens de zaterdagochtend en -namiddag organiseerde Maison D'Ailleurs workshops voor kinderen in de tent op het Pestalozziplein. De kinderen konden helpen bij het maken van een groot kunstwerk met Yverdon-les-Bains en zijn Obscure tegenhanger.

Officiële opening van de tentoonstelling

Om 17.00 uur werd de tentoonstelling officieel geopend. De tentoonstelling was de hele avond gratis toegankelijk en veel mensen maakten van de gelegenheid gebruik om de tentoonstellingsruimtes te bekijken.

Zaal 1

De eerste zaal laat je kennismaken met Utopia en Dystopia door de museumcollectie te combineren met de tekeningen van Schuiten en Peeters.

In het midden van de zaal staat een zeldzaam beeld van L'enfant de Phoebus / Samouraï.

Kamer 2

De tweede kamer is een kleine ruimte met kunstwerken van Schuiten. Hoewel het grootste deel van de kamer gevuld is met antieke voorwerpen uit de persoonlijke collectie van François Schuiten: planetair instrument, telerium, enz.

Ook de unieke De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia wordt hier tentoongesteld.

Kamer 3

In de vierde zaal worden voorbeelden van Utiopia en Dystopia in literatuur en stripverhalen getoond.Op de vloer een bewegend netwerk van Urbicande getoond.

Kamer 4

De vierde zaal toont verschillende originele tekeningen van François Schuiten. U kunt ook luisteren naar een interview met Benoît Peeters.

Zaal 5

De vijfde zaal heeft drie diorama's: één over Utopia in de Obscure Steden en één over Dystopia. In het midden zijn enkele tekeningen van Schuiten te zien. De tekeningen zijn gemaakt voor een project dat nooit is gerealiseerd.


Kamer 6

In de zesde grotere zaal zijn de muren gevuld met tekeningen van Schuiten. Aan het einde van de zaal wordt de volledige muur gebruikt om een videoprojectie van Sébastien Mettraux. In de kamer liggen veel kussens om op te zitten terwijl je naar de video kijkt.


Kamer 7

De zevende zaal is gewijd aan tekeningen van Revoir Paris door François Schuiten en Benoît Peeters. Aan het einde van de zaal zijn de muren gevuld met afbeeldingen van La Théorie du Grain de Sable. Het veranderende licht op de afbeeldingen benadrukt de verschillende witten die in de afdrukken zijn gebruikt.


Kamer 8

Achter een gordijn vind je de kleine acht kamer, volledig verlicht toont het verschillende beelden gemaakt voor Revoir Paris.

Kamer 9

Op de loopbrug naar het andere gebouw vind je 5 multimedia-apparaten (“cinémagrammes”) ontworpen door HEIG-VD en geïnspireerd op vijf originele platen van François Schuiten.


Kamer 10

In het andere gebouw vind je de laatste kamers. Naast de originele tekeningen voor de aankondigingsposter van François Schuiten en prints die hij maakte voor Parijs in de XXe eeuw kun je 20 reproducties op plexiglas vinden van Thomas Crausaz, gemaakt voor de serie “Wallis noir” en 40 originele platen van Louis Loup Collet, gemaakt voor de serie “Le monde de Lectol”.

Openingstoespraken

Om 18.00 uur werd een speciale bijeenkomst gehouden in de tent op het Pestalozziplein. Ongeveer 300 mensen verzamelden zich in de tent om naar de toespraken te luisteren. Museumdirecteur Marc Atallah begon de reeks toespraken, gevolgd door enkele ambtenaren en de kunstenaars die aan de tentoonstelling hebben meegewerkt.

Handtekening sessie

Na de toespraken was er gelegenheid om de tentoonstellingscatalogus te laten signeren. Voor de gelegenheid was een speciale postzegel gemaakt. Ook was het mogelijk om het Blake en Mortimer album Le Dernier Pharaon te laten signeren door François Schuiten. Veel mensen maakten van deze gelegenheid gebruik en Schuiten en Peeters signeerden nog enkele uren door tot iedereen zijn boek gesigneerd had.

Stempel gebruikt tijdens de signeersessie


Stille disco

Om 20.30 uur begon een silent disco ter afsluiting van de opening van de tentoonstelling Mondes (im)Partfaits.