Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: media

Manilla 2019-2050: Wedstrijd voor stripverhalen over de stad van de toekomst

De “Manila 2019-2050: Stad van de Toekomst” is een reeks evenementen georganiseerd gedurende 2019 door de Ambassade van Frankrijk in de Filipijnen. Het is de bedoeling om Franse en Filippijnse ervaringen en expertise op het gebied van duurzame en leefbare stedelijke ontwikkeling samen te brengen, en richt zich op een visie op wat Metro Manilla kan worden tegen 2050: een regio van duurzaamheid, een centrum van economische en technologische vooruitgang, en nog belangrijker, een thuis voor zijn inwoners 1).

Het tekenen van een stad, en het vertellen van een verhaal over een stad, geeft je mogelijkheden om dingen te verbeelden zonder dat je een enorme verantwoordelijkheid hebt. Als je architect of stedenbouwkundige bent, wordt [je visie] werkelijkheid, dus heb je een enorme verantwoordelijkheid,”, aldus Benoît Peeters 2).

Als onderdeel van dit initiatief werd de “Manila 2019-2050: City of the Future Comics Contest” gelanceerd in samenwerking met Peeters en Komiket, die professionele en amateurkunstenaars uitnodigden om originele stripverhalen in te zenden die hun visie op Manilla rond 30 jaar in de toekomst illustreren 3).

Een jury onder leiding van Benoît Peeters, de Franse ambassade, en Komiket selecteerde een hoofdprijswinnaar uit de professionele categorie die een volledig betaalde reis naar Frankrijk kreeg om het Angoulême International Comics Festival bij te wonen, een van 's werelds grootste en meest prestigieuze evenementen gewijd aan strips.

Benoît Peeters in Manilla. Foto door: Maria Gianina Tomas 4)

De werken van 20 finalisten uit de professionele en studentencategorieën werden tentoongesteld in de galerie op de 6e verdieping van de De La Salle-College of Saint Benilde's School of Design and Arts op 26 nov. 2019 5).

Tentoonstelling

Naast het bekronen van Filipijnse stripmakers, Benoît Peeters de opening van “From Obscure Cities to Futuristic Cities”, een tentoonstelling gebaseerd op de bekroonde Franse stripreeks die hij samen met François Schuiten. De reeks “Les Cités Obscures”, die een post-futuristisch tijdperk schetst waarin de maatschappij en de tijdlagen met elkaar verweven zijn, won de Manga Grand Prize op het 16e Japan Media Arts Festival in 2012.

Manilla 2019-2050: Wedstrijd voor stripverhalen over de stad van de toekomst

Hoe zou de stad Manilla er in de toekomst uitzien? Sommigen stellen zich voor dat de uitgestrekte stad en haar hoge gebouwen half onder water staan door overstromingen. Anderen stellen zich Manilla voor als een schone en duurzame stad die haar erfgoed in ere houdt en haar unieke cultuur heeft behouden. Weer anderen meenden dat het lot van Manilla grimmig was. De stad zou in 2050 met dezelfde problemen te kampen hebben als in het jaar 2019. De meeste daarvan hadden te maken met het vervoer in het land 6).

Deze ideeën zijn slechts enkele van wat verschillende Filipijnse stripmakers en kunstenaars dinsdagavond lieten zien, tijdens de Manila 2019-2050: City of the Future Comics Contest in de CSB School of Design and Arts.

Benoît Peeters bezocht de School of Design & Arts van het De La Salle-College of Saint Benilde om de winnaars uit te reiken van de Manila 2019-2050: City of the Future Comics Contest.

Benoît Peeters, schrijver van de bekroonde stripreeks “Les Cités Obscures” met tekenaar François Schuiten, legt uit wat de relatie is tussen strips en steden 7).

Isabella Hilario van De La Salle-College of Saint Benilde wint de studentencategorie van de Manila 2019-2050: City of the Future Comics Contest met haar werk getiteld “For the Future”.

Rod Espinosa werd de grote prijswinnaar voor zijn meesterlijke en betekenisvolle visie op Manilla 2019-2050, getiteld “Broken But Still Beautiful”.

Espinosa gaat op een volledig verzorgde reis naar Frankrijk om het prestigieuze Angoulême International Comics Fest bij te wonen.

In een interview met GMA News Online deelde Espinosa mee dat zijn inspiratie voor zijn winnende inzending de stijging van de zeespiegel was, die de stad in de komende jaren zou treffen.

En na het bekijken van films zoals Water World… dacht ik dat het interessant zou zijn om Manilla onder water te zien, maar…. de natuur kwam terug… zoals je kunt zien, is het nu duurzaam [met] verticale landbouw in alle gebouwen. Dat is de inspiratie,” de veteraan striptekenaar zei 8).

Het was een groot genoegen om de stad te ontdekken door de ogen van kunstenaars. Strips en steden passen echt bij elkaar. Ik denk dat strips heel geschikt zijn om op deze manier een verhaal te vertellen [over] hoe voelen mensen zich,”, aldus Peeters 9).

Volgens hem was het kiezen van de winnaars moeilijk omdat het kwaliteitswerken waren met unieke invalshoeken en een persoonlijk element 10).

Alle professionele kunstenaars die deelnemen aan de Manilla 2019-2050: City of the Future Comics Contest samen met Benoit Peeters, Martin Macalintal, cultureel attaché van de Franse ambassade, en Paolo Herras, mede-oprichter van The Filipino Komiks & Art Market.

Foto's en video door de Ambassade van Frankrijk in de Filippijnen en Micronesië 11) 12) 13) 14) 15), Patma I 16) en Angelica Y. Yang 17) 18) 19) 20) .