Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Ziller, Gilles

Gilles Ziller is een serigrafist van onze wereld, gespecialiseerd in werken gebaseerd op beroemde bande dessinées. Hij heeft zeker een Doorgang gevonden, want hij is de auteur van het officiële portret van Robick 1).

Na zijn studies grafische vormgeving doceert Gilles Ziller tekenkunst aan de School voor Schone Kunsten van Nancy en zeefdruk aan de School voor Decoratieve Kunsten in Parijs. Tegelijkertijd maakt hij prints op groot formaat van pagina's uit het stripverhaal. Deze activiteit, die zich in de marge van de stripmarkt heeft ontwikkeld, is betrekkelijk nieuw.

Gilles Ziller richtte de Archives Internationales op in 1985 en specialiseerde zich in dit soort luxeproducten. Een hele reeks vertakkingen in diverse vormen was gebaseerd op de publicatie van de zeefdrukken, alle ontworpen met het oog op een welbepaalde grafische lijn: logo, postzegel, briefpapier, wenskaarten en catalogi.

Gilles Ziller kiest een beeld waartoe hij zich puur instinctief aangetrokken voelt. Het moet voldoende kleurrijk zijn; het moet een goede afspiegeling zijn van het universum van de striptekenaar, en het moet een grote impact hebben wanneer het geïsoleerd op een muur wordt aangebracht.

Zeefdruk is een uitstekende indicator van persoonlijkheid. Met pen en penseel is er een gestuele schoonheid, een echte modulatie van de grafische kenmerken. Zeefdruk is de ideale techniek voor de weergave van getinte vlakken en lijntekeningen. Ziller wijzigt terloops de beelden die hij gebruikt zonder bang te zijn voor heiligschennis. Er is transpositiewerk nodig, met nieuwe imperatieven, die voor een muurbeeld dat niet langer een paneel in een stripverhaal is. Soms verwijdert hij bepaalde details en voegt hij licht en schaduwen toe.

Ziller was de eerste die een gezeefdrukte uitgave publiceerde van E. P. Jacobs. Ziller was al bezig met de pagina's van Jacques Tardi toen hij Lombard Editions in Brussel op de hoogte bracht van zijn fascinatie voor Blake en Mortimer; zij waren verrast door deze belangstelling. In die tijd werd Jacobs beschouwd als een deel van de glorie van het verleden. Ziller drong aan. Er werd een afspraak gemaakt met de vergeten auteur… in de cafetaria van de Delhaize supermarkt in Waterloo! Op een winternacht, op de parking van een supermarkt, na enkele gecodeerde flitsen van koplampen, ontmoetten de twee mannen elkaar voor de eerste keer. Er was geen sprake van stripverhalen tijdens dit gesprek, waarin Edgar P. Jacobs het alleen over opera had, zijn echte passie. Het resultaat was deze zeefdruk van meer dan 25 passages in kleur uit Het gele teken, gesigneerd door de auteur. Terzijde: het was Jacques Tardi die de aandacht van de zeefdrukker vestigde op dit exemplarische geval van de vertelkunst van Jacobs 2).

Na deze eerste productie in 1980, ontmoetten Gilles Ziller en E.P. Jacobs elkaar regelmatig tot aan het overlijden van de laatste in 1987. Jacobs, die toen eerder gereserveerd was en in afzondering leefde, toonde belangstelling voor het zeefdrukwerk en was altijd zeer attent voor de transcriptie van zijn tekeningen, zowel wat de lay-out als wat de kleuren betreft. Als fervent Jacobs-fan erkent Ziller dat de man zelf hem niet heeft teleurgesteld en dat hij voor hem de “Grote striptekenaar” blijft 3).

Gilles Ziller heeft ook verschillende zeefdrukken gemaakt van werk van François Schuiten.

Zie ook