Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Vaughn-James, Martin

Martin Vaughn-James is een kunstenaar geboren in 1943 AD in Bristol, Engeland. Na verblijven in Londen, Montréal, Toronto en Parijs, woont hij uiteindelijk in Brussel . In de jaren '70 werkt hij samen met verschillende schrijvers en publiceert hij talrijke tekeningen in Franse en Belgische tijdschriften zoals Minuit, Obliques, La Nouvelle Critique, Libération, Jungle, 25, enz. In Canada publiceerde hij vier geïllustreerde romans: Elephant (1970), vervolgens The Projector (1971), The Park (1972) en The Cage (1975). In het midden van de jaren '80 wijdde Martin Vaughn-James zich hoofdzakelijk aan de schilderkunst en exposeerde hij in Frankrijk, België en Duitsland doeken waarin zijn narratieve bekommernissen op een andere manier tot uiting komen. Zijn opvallende gelijkenis met Augustin Desombres en de aard van verschillende van zijn schilderijen ondersteunen de theorie dat hij meer dan een vluchtig contact met het Obscure universum zou kunnen hebben gehad.

Martin Vaughn-James overleed op 3 juli 2009. Hij was de auteur van een buitengewoon stripverhaal, La Cage, en had onlangs zijn schilderijen tentoongesteld in het Autrique-huis. Martin Vaughn-James had ook model gestaan voor het personage van de schilder Augustin Desombres aanwezig in verschillende albums van “Cités obscures”.

De kooi

Cover van De Kooi

In Fall 2013, Coach House heruitgegeven wat wordt beschouwd als een van de rudimentaire graphic novels, Martin Vaughn-James's The Cage 1). Cryptisch en verontrustend, The Cage laat het verhaal achterwege voor sfeer, en leidt ons door een reeks ontregelde kamers en desolate landschappen. Het gaat er niet om waar we heen gaan, maar hoe - als - we er komen. In Publishers Weekly van 2 september staat een recensie met sterren voor deze cultklassieker uit de graphic novel 2):

“Voor het eerst gepubliceerd in 1975, was dit werk een voorbode van de opkomst van de graphic novel. Hoewel het in de jaren daarna door insiders werd gepromoot, is het niet erg bekend. De relatieve onbekendheid is wellicht te wijten aan wijlen Vaughn-James' toewijding aan zijn hoogst persoonlijke visie. Hier wordt een reeks zwart-wit tekeningen gepresenteerd, bijna klinisch in hun precisie, die een raadselachtige structuur in een niet nader gespecificeerde plaats en tijd uitbeelden. De illustraties gaan vergezeld van stukjes tekst, die misschien verhelderend zijn in hun ongeziene geheel, maar als fragmenten slechts prikkelende hints van een mogelijke eenheid bieden. Nonlineair in zijn benadering van zowel ruimte als tijd, vermengt de studie het banaal bekende met het verontrustend vreemde. Wat ontstaat is niet begrijpelijk in welke alledaagse zin dan ook, maar het biedt genoeg illusie van een groter geheel dat net buiten beeld op de loer ligt om verslavend aantrekkelijk te zijn. Het is een meesterwerk, dat een niveau van vaardigheid en inzicht demonstreert waar maar weinigen zelfs maar naar hebben gestreefd in de bijna 40 jaar sinds de eerste publicatie. Met een introductie van de Canadese comics ster en Lemony Snicket medewerker Seth, wordt dit werk sterk aanbevolen voor elke echte fan van de grafische kunsten.”

Meer info over zijn boeken