Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: media

Scenografie

Werk in uitvoering

  • 1989: scenografie van “La Ville Imaginaire” op de tentoonstelling “Cités-Cinés” in Montréal. Deze tentoonstelling is de eerste in Europa (Parijs-Gent). François Schuiten is betrokken bij het project voor de derde installatie in Montreal. Zijn scenografie is door het publiek verkozen tot de meest spectaculaire
  • 1989-1992: “Het Museum van de Schaduwen”. Eerste grote scenografische tentoonstelling over een stripverhaal. Het werd opgericht in Angoulême en vervolgens opnieuw bijeengebracht in Sierre (Zwitserland), de Grande Halle de la Villette (Parijs), het Congrespaleis (Brussel), Erlangen (Duitsland) en Porto.
  • 1992: Wereldtentoonstelling in Sevilla. Het Groothertogdom Luxemburg en de Grande Halle de la Villette vragen François Schuiten om de volledige scenografie van het Groothertogdom Luxemburg paviljoen te ontwerpen. De hele tentoonstellingsruimte is georganiseerd rond een immense armillosfeer met lichtgevende paden die samenkomen in de richting van Luxemburg.
  • 1993-1994: Metrostation “Hallepoort” in Brussel. In het kader van de ontwikkeling van de Brusselse metrostations heeft de MIVB François Schuiten gevraagd de inrichting van het station Hallepoort te ontwerpen. In samenwerking met Alexandre Obolensky mengde hij geschilderde doeken met echte Brusselse trams.
  • 1993-1995: Metrostation “Arts et Métiers” in Parijs. Deze scenografie is een van de meest ambitieuze van de Parijse stations. De RATP en het Musée des Arts et Métiers hebben François Schuiten gevraagd een metrostation te ontwerpen in verbinding met het nabijgelegen Musée des Arts et Métiers. François Schuiten bekleedt het hele station met koperen platen en plaatst er patrijspoorten in die doen denken aan de verbeelding van Jules Verne en de machines van het Musée des Arts et Métiers.
  • 1997: ingreep op de voorgevel van het nieuwe Cultureel Centrum in Jette.
  • 1999-2000: “La Cenerentola” in het Théâtre de la Monnaie in Brussel. François Schuiten ontwierp de scenografie voor Rossini's “La Cenerentola”. Een reusachtig geleed sprookjesboek verwijst ons naar Assepoester en naar sprookjes in het algemeen.
  • 2000: “Planet of Visions” op de wereldtentoonstelling in Hannover. In 1996 vroeg de directie van de Wereldtentoonstelling van Hannover aan François Schuiten om het Utopias Paviljoen te creëren als onderdeel van het Thematisch Park. Dit werk heeft vier jaar geduurd. Het betrof het scenario, het ontwerp en de scenografie, alsmede de dialoog met de hoofdsponsor (IBM), de leiding van de verschillende teams en de bouwworkshops verspreid over Europa. “Planeet van Visioenen” ontwikkelt het thema van utopieën. Het is een reis door de visies op de toekomst die de mensheid voorstelt. Een tuinparadijs weerspiegeld in water, een gigantische toren van Babel, robots animeren de ruimte. Dit paviljoen van 6.000 vierkante meter en een hoogte van 12 meter is het meest bezochte paviljoen op de wereldtentoonstelling van Hannover (5.400.000 bezoekers).
  • 2000: Hannover Wereldtentoonstelling - Belgisch Paviljoen. Parallel aan het thematisch paviljoen ontwierp François Schuiten de scenografie van het Belgisch paviljoen, “Hart van Europa”. Deze cirkelvormige ruimte is bedekt met een reusachtig doek dat de grote steden voorstelt die de omgeving van België vormen. De personages kijken uit over dit cirkelvormige panorama en onthullen beelden die representatief zijn voor de Europese landen die België omringen.
  • 2003-2004: François Schuiten ontwerpt een project voor de ontwikkeling van het industriegebied van Belval - Hauts-Fourneaux d'Esch sur Alzette in het hart van het Groothertogdom Luxemburg (2.000 ha
  • 2002-2005: Belgisch paviljoen op de Wereldtentoonstelling in Aichi (Japan). François Schuiten ontwierp de scenografie van dit paviljoen door terug te grijpen naar de Belgische schilderkunst door de eeuwen heen (Van Eyck, Magritte, Delvaux…). Zeer grote doeken herinterpreteren de meesterwerken van deze meesters en worden bezield door het spel van licht en schaduw. Deze werkzaamheden zijn momenteel aan de gang en zullen in maart 2005 worden ingehuldigd.
  • December 2004: Maison Autrique. Samen met Benoît Peeters heeft François Schuiten de volledige renovatie van het eerste huis van Victor Horta mogelijk gemaakt en creëert hij de scenografie. Dit huis wordt momenteel in zijn oorspronkelijke staat hersteld (met de hulp van Monuments et Sites). Het zal zo nauwkeurig mogelijk het leven van een herenhuis en de verbeelding van een Brussels huis uit de jaren 1910 weergeven. Opening voor het publiek in december 2004.
  • december 2004: retrospectieve tentoonstelling in Leuven.
  • december 2004: inwijding van een lichtmuur in Lyon. Dit is de eerste geschilderde lichtwand in Europa, waar het licht in het schilderij zelf is geïntegreerd.
  • Augustus 2005: Retrospectieve tentoonstelling, Cirque Jules Verne in Amiens.
  • Oktober 2005: De Transsiberische, tentoonstelling in het kader van Europalia Rusland, Jubelpark in Brussel.
  • December 2005: Maison Jules Verne in Amiens. Inhuldiging van de beschilderde muur en de toren.
  • Augustus 2007: Tentoonstelling - voorstelling in het Autrique-huis (Brussel) ter gelegenheid van de uitgave van het boek La Théorie du Grain de Sable.
  • Oktober 2008: Tentoonstelling en expositie over de theorie van de zandkorrel in het Centre Wallonie-Bruxelles in Parijs
  • september 2009: scenografie van de trein voor de inhuldigingsshow van het station Guillemins in Luik
  • april 2010: inwijding van een beschilderde muur in Louvain-la-Neuve
  • Scenografie van de operette L'Auberge du Cheval Blanc, Charleroi, Luik, 2012
  • Scenografie van de Koning Boudewijnstichting, eregast op BRAFA 2012
  • Decorontwerp voor “Lille Fantastic”, oktober 2012

In project

  • Treinmuseum: ontwerp en scenografie van het toekomstige Treinmuseum in Brussel. Opening gepland in 2014