Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Hoofdmenu

Hoofdmenu

Hoofdmenu

Encyclopedie

Doorzoek op onderwerp:
Personen | Steden | Albums | Meer onderwerpen

Doorzoek chronologisch:
Tijdlijn | Duistere Tijdlijn | Nieuwe pagina's

Doorzoek alfabetisch:
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | XYZ

Officiële website van François Schuiten en Benoît Peeters

Bezoek ook

Bezoek Catalogue

Bezoek Office of Passages

Bezoek Atlantic 12

Visit Fonds Schuiten

Robida, Albert

Albert Robida Albert Robida (14 mei 1848 - 11 oktober 1926) was een Frans illustrator, etser, lithograaf, karikaturist en romanschrijver. Hij was redacteur en publiceerde het tijdschrift La Caricature gedurende 12 jaar. In de jaren 1880 schreef hij een veelgeprezen trilogie van futuristische romans. In de jaren 1900 maakte hij 520 illustraties voor Pierre Giffard's wekelijkse feuilleton La Guerre Infernale 1).

Hij werd geboren in Compiègne, Frankrijk, als zoon van een timmerman. Hij studeerde voor notaris, maar had meer belangstelling voor de karikatuur. In 1866 trad hij als illustrator in dienst bij Journal amusant. In 1880 richtte hij samen met Georges Decaux zijn eigen tijdschrift La Caricature op, dat hij 12 jaar lang redigeerde. Hij illustreerde toeristische gidsen, populaire geschiedkundige werken en literaire klassiekers. Zijn faam verdween na de Eerste Wereldoorlog 2).

Albert Robida werd herontdekt dankzij zijn trilogie van futuristische werken:

  • Le Vingtième Siècle (1883)
  • La Guerre au vingtième siècle (1887)
  • Le Vingtième siècle. La vie électrique (1890). U kunt dit boek online lezen via het Gutenberg Project.

Parijs door Albert Robida

Deze werken werden vergeleken met Jules Verne. In tegenstelling tot Verne stelde hij uitvindingen voor die in het dagelijks leven waren geïntegreerd, geen scheppingen van krankzinnige wetenschappers, en hij stelde zich de sociale ontwikkelingen voor die daaruit voortvloeiden, vaak met nauwkeurigheid: sociale vooruitgang van de vrouw, massatoerisme, vervuiling, enz. Zijn La Guerre au vingtième siècle beschrijft de moderne oorlogsvoering, met robotraketten en gifgas. Zijn Téléphonoscope was een plat televisiescherm dat 24 uur per dag het laatste nieuws bracht, de nieuwste toneelstukken, cursussen en teleconferenties 3).

Kârinh leest in de Buis boeken van Robida. Via haar dromen keert ze terug naar de wereld van Parijs zoals beschreven door Robida in Le Vingtième siècle. La vie électrique 4). Zijn vliegende objecten en Téléphonoscope zijn te vinden in Revoir Paris.

1) , 2) , 3)