Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen

Action disabled: recent

Prix de la Critique

De Prix de la Critique wordt elk jaar aan het einde van het seizoen uitgereikt door een jury bestaande uit journalisten die gespecialiseerd zijn in de podiumkunsten, aan de beste podiumkunsten uit de Federatie Wallonië-Brussel. Deze prijzen, die uniek zijn in Franstalig België, willen opvoeringen, regisseurs en acteurs, actrices en actrices, auteurs en anderen, scenografen en technici eren 1).

In elk van de 14 categorieën heeft de jury drie genomineerden geselecteerd. De winnaars zullen worden bekendgemaakt op een uitzonderlijke avond in Théâtre 140 op Schaarbeek.

Elke winnaar krijgt een beeldje. In 2018 werd een subsidie van de Nationale Loterij ontvangen om de vervaardiging van een representatief beeldje van de Awards te financieren. François Schuiten ontwierp het beeldje. Schuiten biedt de Prix de la Critique een symbolisch beeldje aan: een nieuw eerbetoon aan de levende kunsten 2).

Ik wilde,” zegt hij, “ de emotie hebben van een opening, als een halfgeopende scène, maar ook een opening naar de wereld die het theater ons leert te ontcijferen. Een wereld voorgesteld door twee halve bollen zwarte hars met in het hart van alles het idee van diversiteit, als een vrucht die zich opent, sensueel, verbazingwekkend. De aroma's van deze vrucht zijn houtsoorten, helder of donker, zoals de wereld in zijn verscheidenheid, die verstrengelde contrasten vormt, een veelheid van acteurs: het is het toneel van de wereld. Deze vermenging van houtsoorten in het hart van de ster zal door de meester-ambachtsman Karl-Heinz Theiss anders worden gerangschikt, waardoor het object uniek wordt3).

François Schuiten en Karl Theiss bespreken hun beeldhouwwerk voor Prix de la Critique in deze video van RTBF 4).

Het beeld van Schuiten en Theiss werd gebruikt voor de seizoenen 2017/2018 en 2018/2019.