Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: revisions
This translation is older than the original page and might be outdated. See what has changed.

Moby-Train

Moby-Train is een project van François Schuiten en beeldhouwer Pierre Mater. Het project, ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de NMBS 1), zal worden gebouwd aan de rotonde Van Praet in Brussel. Het bevindt zich momenteel in de studie- en financieringsfase.

Moby Train is een verwijzing naar Moby Dick, de bekende potvis uit de roman van de Amerikaanse auteur Herman Melville 2).

Niet ver van de Haven van Brussel en Train World ligt de Van Praetbrug, een van de hoofdingangen van Brussel. Dit gebied, met zijn zeer vage structuur, heeft momenteel geen duidelijke architecturale lijn. Train World wil, in samenwerking met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Stad Brussel en de Haven van Brussel, deze meesterlijke toegang een sterke artistieke zichtbaarheid geven in dezelfde geest als de monumentale poorten die ooit de toegang tot de steden markeerden. Een sculptuur, ontworpen door twee gerenommeerde kunstenaars, François Schuiten en Pierre Matter, zal worden geplaatst op de rotonde van Van Praet, gelegen in het verlengde van de gelijknamige brug. Dit werk zal ook worden verlicht door de lichtontwerper Jean-Pierre Majot 3).

De voorgestelde landschappelijke scenografie begeleidt de denkbeeldige wereld die de sculptuur uitdraagt. Zij stelt een levendige en sobere allegorie voor van de aquatische omgeving waaruit het beeld lijkt voort te komen, alsmede een allegorie van de landschappen die aan de spoorlijnen voorbijgaan. Beweging, kracht en vloeibaarheid, de gele en groene kleurschakeringen van de locomotief, worden subtiel afgezwakt door een oscillerend en lichtgevend grastapijt. De eenvoud van de plantentaal helpt om de perceptie van de rotonde van Praet te harmoniseren, om de centrale sculptuur, een belangrijk aandachtspunt vanaf alle toegangswegen, beter tot zijn recht te laten komen. De uitbreiding van het ontwerp langs de toegangsbermen naar de fiets-voetgangerstunnels creëert een unieke en krachtige progressieve ervaring door de plotselinge nabijheid van het werk tot het einde van de tunnels. De seizoensgebonden evolutie van de grassprieten van groen naar strogeel en het permanente onderhoud van het dichte tapijt garanderen de kwaliteit van de scenografie het hele jaar door en de haalbaarheid van toekomstig onderhoud van het terrein 4).

Het idee is om een oude locomotief uit 1957 te installeren in een metalen walvisstructuur, ontworpen door striptekenaar François Schuiten en de Franse kunstenaar Pierre Matter. Het gaat om locomotief '5404', ook bekend als de 'Grote Neus'. Een diesellocomotief waarvan er nog maar twee over zijn 5).

Tijdens een bijeenkomst in Amiens in juni 2022 sprak François Schuiten over dit project. Nicolas Rivoal maakte de volgende foto's.