Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Het imaginaire huis

Maison imaginaire (denkbeeldig huis) is een opmerkelijk restauratieproject van de Autrique huis , uitgewerkt door François Schuiten en Benoît Peeters, en zeer mooi beschreven in een boek van dezelfde auteurs.

Het schijnt dat het proces een Doorgang naar de Obscure Wereld heeft geopend op de zolder van het gebouw, waar een tentoonstelling over het werk van Axel Wappendorf te vinden is.

De keuken en het washok

De keuken en de wasruimte De bezoekers worden uitgenodigd om naar beneden te gaan, naar de kelder en de keuken te verkennen; een opmerkelijk goed bewaarde ruimte die je mee terug neemt naar lang vervlogen tijden.

De keuken is uitgerust met een grote hoeveelheid potten, pannen en steelpannen. Het is alsof alle maaltijden die hier in de loop der jaren zijn bereid, hun sporen hebben nagelaten. De keuken zal zijn oude glorie herwinnen tijdens avonden met thematische diners en culinaire feesten, in een intieme setting.

In de wasruimte hangen doeken en kledingstukken aan het plafond, alsof ze opgehangen worden om te drogen. Op de doeken zien we het uiterlijk van de mannen en vrouwen die ze gedragen hebben, dun als een watermerk. We horen het geluid van stromend water, van de was die wordt gedaan en de stoom die ontsnapt.

De benedenverdieping

De benedenverdieping is bijna helemaal vrij gehouden. De eerste kamer dient als ingang en herbergt de boekwinkel. Bezoekers kunnen plaatsnemen in de oude rookkamer en een boek of tijdschrift raadplegen. Aan de muren hangen foto's en afbeeldingen die een verband hebben met het Autrique-huis of de restauratie ervan.

De eerste verdieping

De oude zitkamer van de familie Autrique is de bibliotheek geworden.

Bezoekers kunnen aan tafel zitten en de grote boeken doorbladeren die het verhaal vertellen van de metamorfoses van het Autrique huis, in verschillende talen.

Aan een van de muren hangt een lijst. Op gezette tijden verandert het in een filmscherm. Een filmpje met geluid, maar zonder stemmen, mengt beelden van het Autrique-huis met beelden van Brussel aan het begin van de vorige eeuw en beelden van de talrijke bouwwerven die het uitzicht van de stad grondig door elkaar hebben geschud. We krijgen echo's te zien van de oorlogen, de modernistische koorts, Expo '58, de afbraak van het Openbaar Huis … We zien ook beelden van Brüsel, een spiegelbeeld van Brussel dat in een nog grotere omwenteling verkeert …

Naast de bibliotheek bevindt zich de slaapkamer, die voornamelijk wordt ingenomen door een groot tweepersoonsbed, waarop we het beeld zien van een slapende man. De kamer suggereert de herinnering aan lang vervlogen nachten en toont ons een metaforische wereld tussen slapen en wakker zijn.

Achterin is de badkamer

Deze kamer is niet toegankelijk, maar bezoekers kunnen een blik werpen door de deur die op een kier staat. Binnen is er een badkuip en het silhouet van een jonge vrouw…

De tweede verdieping

Het atelier van Augustin Desombres (1869 - 1912?)

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat de Franse schilder Augustin Desombres, een leerling van Gérôme, de laatste jaren van zijn leven in Schaarbeek in dit atelier heeft doorgebracht. In het huis werd een verzameling van zijn schilderijen, tekeningen en foto's teruggevonden, alsook een korte stomme film waarvan de auteur onbekend is. Ook de reusachtige camera in de aangrenzende kamer is van hem geweest.

De kaartenkamer

Als eerbetoon aan Eugène Autrique en zijn passie voor cartografie werd deze zaal ingericht om het Autrique-huis te situeren in de omgeving van Schaarbeek en Brussel, in samenwerking met het Nationaal Instituut voor Geografie.

De zolder van Axel Wappendorf

Een andere ongewone bewoner van het Autrique-huis is Axel Wappendorf, uitvinder en renoveerder van voertuigen. Het schijnt dat hij verscheidene jaren op de zolder heeft gewerkt. Een grote verzameling tekeningen, modellen en prototypen van zijn verschillende uitvindingen en de overblijfselen van zijn omvangrijke bibliotheek zijn bijeengebracht in de ruimte waar ze werden uitgevonden. Het is jammer dat de best werkende contraptions, waarop de reputatie van de uitvinder was gebouwd, niet konden worden teruggevonden.

Zie ook