Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Grandville, Jean-Jacques

Jean Ignace Isidore Gérard (13 september 1803 - 17 maart 1847), algemeen bekend onder het pseudoniem Jean-Jacques of J. J. Grandville, was een Frans karikaturist 1).

Hij werd geboren te Nancy, in het noordoosten van Frankrijk, in een artistieke en theatrale familie. De naam “Grandville” was de professionele artiestennaam van zijn grootouders. Grandville kreeg zijn eerste tekenlessen van zijn vader, een schilder van miniaturen. Op eenentwintigjarige leeftijd verhuisde hij naar Parijs, waar hij al snel een verzameling litho's uitgaf onder de titel Les Tribulations de la petite proprieté. Daarna volgden Les Plaisirs de tout âge en La Sibylle des salons (1827); maar het werk dat het eerst zijn faam vestigde was Les Métamorphoses du jour (1828-29), een serie van zeventig taferelen waarin personen met het lichaam van een mens en het gezicht van een dier een menselijke komedie spelen. Deze tekeningen zijn opmerkelijk door de buitengewone vaardigheid waarmee menselijke kenmerken in dierlijke gelaatstrekken zijn weergegeven 2).

Hoewel de ontwerpen van Grandville soms onnatuurlijk en absurd zijn, geven zij gewoonlijk blijk van een scherpe analyse van het karakter en een wonderbaarlijk vindingrijk vernuft, en zijn humor wordt altijd getemperd en verfijnd door fijngevoeligheid van sentiment en een ader van nuchtere bedachtzaamheid. Hij overleed op 17 maart 1847 en ligt begraven in het Cimetière Nord van Saint-Mandé even buiten Parijs 3).

Grandville's vermogen om politiek te provoceren maakte zijn werk zeer gewild. Hij werkte in een grote verscheidenheid van formaten, van zijn eerste baan als illustrator van het gezelschapsspel Old Maid, tot geïllustreerde krantenstrips waarvan hij een meester was. Zijn illustraties voor Le Diable à Paris (“De duivel in Parijs”; 1844-46) werden gebruikt door Walter Benjamin voor zijn studie van die stad als een stedelijk organisme. Een van Grandville's grootste prestaties, in een tijd waarin de Franse druktechnologie opgang maakte, was Les Fleurs Animées, een reeks beelden die zowel poëtisch als satirisch zijn. Maar misschien wel zijn meest originele bijdrage aan de geïllustreerde boekvorm was L'Autre Monde, dat de status van puur surrealisme benadert, ondanks het feit dat het in een pre-Freudiaans tijdperk werd ontworpen. Vooraanstaande leden van de surrealistische beweging, zoals André Breton en Georges Bataille, erkenden in Grandville een belangrijke voorloper en inspirator van de beweging 4).

De rockband Queen gebruikte een deel van zijn artwork voor de cover en backcover van hun 1991 album Innuendo, en Alice in Chains gebruikte een deel van zijn artwork voor hun album Alice in Chains 5).

Kârinh probeerde een boek te stelen in Galerie Vivienne. Het is L'Autre Monde van J. J. Grandville, maar het is verdwenen voordat ze het kan lezen 6). Het boek L'Autre Monde kan online gelezen worden in de Open bibliotheek.