Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Hoofdmenu

Hoofdmenu

Hoofdmenu

Encyclopedie

Doorzoek op onderwerp:
Personen | Steden | Albums | Meer onderwerpen

Doorzoek chronologisch:
Tijdlijn | Duistere Tijdlijn | Nieuwe pagina's

Doorzoek alfabetisch:
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | XYZ

Officiële website van François Schuiten en Benoît Peeters

Bezoek ook

Bezoek Catalogue

Bezoek Office of Passages

Bezoek Atlantic 12

Visit Fonds Schuiten

Donjon des rêves (Le) - Piranesi van Schuiten

Le Donjon de rêves was een tentoonstelling gehouden in 2012 in het Chateau de Vincennes (Parijs). Met een rijke geschiedenis die verbonden is met de koninklijke macht en meer in het algemeen met de geschiedenis van Frankrijk, heeft het Chateau de Vincennes gedurende zijn hele leven verschillende opdrachten gehad. Deze indrukwekkende vestingtoren met een hoogte van meer dan vijftig meter en een muur gebouwd door Karel V in de veertiende eeuw was een gevangenis uit de zestiende eeuw. Als zodanig heeft de toren beroemde gevangenen gehuisvest zoals Fouquet, Diderot, de Markies de Sade en Mirabeau.

Donjon de rêves

De recente schenking van twaalf gravures van Piranesi getiteld “Imaginary Prisons” in Vincennes was voor het Centre des monuments nationaux een gelegenheid om carte blanche te geven aan de kunstenaar François Schuiten wiens spotprenten sterk door Piranesi zijn beïnvloed. Via een dromerig parcours in het monument zal François Schuiten de bezoekers confronteren met de realiteit van de kerker en zijn artistieke voorstellingen om na te gaan hoe zijn architecturale structuur - put, ophaalbrug, eindeloze trap … - belichaamd wordt in de werken van Piranesi en Schuiten.

De tentoonstelling is ook een gelegenheid om verder te kijken dan de structuur van de kerker en de fantasiedimensie ervan in vraag te stellen. Afgezien van de historische component, draagt de kerker ook een romantische dimensie in zich, die veelvuldig wordt gebruikt in schilderijen, literatuur en film. Plaats van geheimhouding, van opsluiting, het mysterie, het ontoegankelijke, zelfs duisternis …

Drie eeuwen later confronteert François Schuiten zijn visie op de toren met die van Piranesi en gaat hij een dialoog aan met diens werk. Deze ontmoeting is niet erg verrassend. In Deel III van “Obscure Cities” noemde Schuiten niet de onderhouder van de Toren Giovanni Batista? Een naam die niemand minder is dan … van Piranesi.

Deze tentoonstelling wordt gepresenteerd onder de noemer “Monumenten en Imaginair”, samengesteld door Christian Caujolle.

De donjon van rêves

La Tour & Piranesi

Sommige scènes uit La Tour zijn geïnspireerd door Piranesi:

La Tour & Piranesi  La Tour & Piranesi

Zie het onderwerp op Piranesi voor meer kunstwerken.

Films

Klik hieronder om de filmfantasieën te zien van de koning van Frankrijk in geprojecteerde belichting van zelfs de stenen van het kasteel van Vincennes 1)


Buiten Parijs was het kasteel van Vincennes de residentie van de koningen van Frankrijk, voordat het de gevangenis werd van Markies de Sade, Diderot of Mirabeau. De Belgische striptekenaar van de Obscure Steden, François Schuiten, werd uitgenodigd door de Nationale Monumenten van Frankrijk om onze angsten en utopieën te ensceneren in de kerker van de veertiende eeuw, waar zijn verbeelding die van de architect van de gekke “denkbeeldige gevangenissen” , Piranesi, ontmoet in de belichting van de Kerker van de Dromen . De kunstenaar vertelt over zijn reis naar utopia in een web-interview aan de voet van de kasteeltoren 2).


Arte interviewde François Schuiten over het project. Aan het interview is wat extra informatie over de Obscure Cities toegevoegd.


Monumenten en beelden

Monumenten en verbeelding In de verbeelding is elk monument aan het werk. De verbeelding kruist, combineert en vormt de basis voor de identiteit en telkens opnieuw plaatsen waarvan de complexiteit of het verlangen fascineert.

Als samenbindende autoriteit of krachten en overtuigingen, waren verbeeldingen essentieel voor het ontwerp van monumenten. Daarna kwamen anderen om het complex te verrijken. Vandaag brengt het publiek zijn eigen verlangens, dromen, wensen mee en eigent het zich de ruimte toe die het herbergt.

In heel Frankrijk, van maart tot oktober 2012, zullen meer dan 30 monumenten de extreme diversiteit van deze verbeelding presenteren met een open en eclectische culturele programmering. Zij die samenleven met meerdere benaderingen en verschillende tijden. Als volledigheid onmogelijk is, wordt een panorama van de breedst mogelijke uitdrukkingswijzen van deze verbeelding gepresenteerd: de architectuur zowel als de beeldhouwkunst, tekenen evenzeer als video, film, stem en geluid, fotografie en kunstwerken.

Alle ogen van vandaag zullen praten - of confronteren - met degenen die hen voorgingen. In de hoop dat deze visies van verschillende kunstenaars de bezoeker in staat stellen zijn eigen visies te ontketenen, eist hij zijn eigen verbeelding op.

Meer info over het programma in het persbericht (Frans). En het persbericht Donjon des rêves (Frans)

Praktische informatie