Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Action disabled: recent

De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia

Met De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia, duikt De Bethune in 2019 in het fantasie-universum van ontwerper en scenograaf François Schuiten, bijgenaamd de “horlogemaker van dromen”, terwijl hij een dialoog aangaat met de raadselachtige wereld van The Obscure Cities door middel van een kenmerkend motief dat benadrukt wordt op de structuur van de DW5.

DW5 Armilia zoals verkocht in 2021 voor minstens 200.000 euro


Een verschuiving van de werkelijkheid, een parallel universum waarin mensen vaak aan hun lot worden overgelaten - ook al is de werkelijkheid nooit ver weg - deze denkbeeldige wereld bestaat uit raadsels en mysteries. Door middel van schaduwen en ongewone weerspiegelingen van onze wereld, onderworpen aan het principe van zorgwekkende vreemdheid, leiden de auteurs van The Obscure Cities hun lezers binnen in spectaculair extravagante omgevingen, terwijl ze een uitgesproken menselijke benadering behouden.

Binnen deze retro-futuristische esthetiek vrij van enige nostalgie vormen de verbluffende architectuur, denkbeeldige cartografie en vaak zware en imposante machines samen de drijvende elementen van plots waarin wetenschap en techniek zich vermengen met fantasie.

Het is precies in de context van dit rijke en buitengewone universum dat De Bethune zich heeft geïnteresseerd in Armilia: een ondergedompelde, bijna volledig ondergrondse stad. Het is op deze afgelegen plek in het hoge noorden van het denkbeeldige continent dat de controle over De tijd wordt behandeld, een concept dat op vreemde wijze chronologie en klimaatverstoringen vermengt.

De Betune is een onafhankelijke horlogemaker in Zwitserland. Ze maken zeer exclusieve horloges 1). Een van hun experimentele horloges is de Dreamwatch 5:

Een echte polssculptuur, de Dream Watch 5 is een voortzetting van het onderzoek van het Maison naar vormen, materialen en kleuren. De mechanica verdwijnt naar de achtergrond voor een nog mooier expressieontwerp. De weergave van de uur-, minuten- en maanfasefuncties verdwijnt bijna. Naarmate de creaties vorderen, wordt het ontwerp steeds verder verfijnd ten gunste van een gebogen deltamotief, een belangrijk element in de esthetiek van de collectie en meer in het algemeen van De Bethune horloges2).

In augustus 2019 publiceerde François Schuiten twee afbeeldingen van deze speciale versie van de Dreamwatch 5 met lijnkunstwerk uit Machines à dessiner.

Dialoog tussen twee beschavingen

De Bethune observeert de uitwisselingen tussen de echte wereld en de wereld van The Obscure Cities en erkent dat tijd niet dezelfde waarde heeft in deze parallelle wereld. De Bethune stelt de kwestie van perfecte en imperfecte tijd aan de orde en verkent deze “witte zone” van het niettemin ongelooflijk rijke universum van het werk door een object voor tijdmeting te bedenken, een horloge dat rechtstreeks is geïnspireerd op de afbeelding van Armilia en haar universum.

Als uurwerk verwijst het naar het observeren van de tijd vanuit een andere hoek. Het model werd inderdaad bijna Reflet (weerspiegeling) genoemd. Een weerspiegeling van deze niet-menselijke wereld, maar waarin mensen regelmatig binnendringen.

De grens tussen kunst en kunstenaarschap

Het werk van een horlogemaker is voornamelijk gebaseerd op de zoektocht naar precisie, naar alles wat perfect is, de ideale touch… Deze zoektocht naar perfectie, deze verwijzing naar het perfecte en het imperfecte, de aanvaarding van imperfectie, de relatieve grens tussen perfectie en imperfectie: het is deze bijna schizofrene weg die emoties opwekt wanneer men geconfronteerd wordt met materie. Materie die weerstand biedt, waaraan gewerkt kan worden, die getemd kan worden.

Denis Flageollet, medeoprichter en meester horlogemaker van De Bethune en gepassioneerd door The Obscure Cities, maakt zich los van schalen en proporties en heeft een sculptuur ter grootte van een pols ontworpen, gegraveerd als een directe verwijzing naar een tekening van de stad Armilia.

In navolging van soortgelijke gebaren werd een dialoog tot stand gebracht tussen de pentekeningen van Schuiten en de beroemde Zwitserse graveur Michelle Roten, wiens talenten voor dit specifieke project werden ingezet. De structuur van het horloge komt zo tot leven of creëert eerder een weerspiegeling van Armilia's denkbeeldige wereld, alsof het horloge een schip is dat deze wereld gaat verkennen. Met het idee in gedachten om een weergave te bereiken die lijkt op de originele tekeningen, is het geen toeval dat De Bethune koos voor 18K roze goud. De warme kleur van het edelmetaal herinnert aan de even warme kleuren die de tekeningen van de stad bij zonsondergang kenmerken.

Buiten, een totaal denkbeeldige wereld. Binnenin dit horloge, de echte wereld van precisie en horlogetechniek.

Met Armilia heeft De Bethune een fascinerend werk gecreëerd dat het als een mijlpaal plaatst op de grens tussen kunst en horlogerie. Het horloge getuigt van een visie van ongebreidelde creativiteit terwijl het gebaseerd blijft op een diep begrip en respect voor de grote meester-uurwerkmakers uit het verleden, wiens werk het overstijgt en uitvergroot.

Het verkennen van het verleden om het nog beter te herinterpreteren, het kennen van het erfgoed, het verleggen van de grenzen en uiteindelijk het uitvinden van de toekomst. Het beheersen van de codes tot het punt waarop deze worden doorbroken om expertise om te zetten in emotie en techniek in pure schoonheid. Voor De Bethune geldt deze benadering zowel voor kunst als voor horlogerie. Armilia behoort tot beide werelden. Het spreekt zowel van ruimte, beweging en snelheid als van precisie en complicaties.

Armilia is het resultaat van extreme miniaturisatie van zijn mechanisme, volledig gewijd aan design, waarvan tijd slechts één element is. Een De Bethune interpretatie die verschijnt als een knipoog of een handtekening, een kleine tweekleurige bol geeft de maanfases aan. Samengesteld uit twee geassembleerde en gepolijste halve bollen van geblauwd staal en palladium, leidt het de blik naar de digitale en minimalistische weergave van de uren en minuten. Dit alles is zichtbaar door een met de hand geslepen cabochonvormig gehard glas zoals er maar een paar in staat zijn te produceren, waardoor je een beter zicht krijgt op dit mechanisme dat de tijd aftelt, binnen een fantasiewereld die het vanuit een heel ander standpunt benadert.

De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia was te zien tijdens de tentoonstelling. Mondes (im)parfaits in Maison d'Ailleurs. De opening was de perfecte gelegenheid voor de onthulling van het Dream Watch 5 Armilia, naast de originele tekening van de stad Armilia die Schuiten had bedacht, in aanwezigheid van François Schuiten, Denis Flageollet en Michèle Rothen, de gerenommeerde Zwitserse meester-graveur die aan het uurwerk heeft gewerkt.

Zie ook