Met De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia duikt De Bethune in 2019 in het fantasie-universum van ontwerper en scenograaf François Schuiten, bijgenaamd de “Watchmaker of Dreams”, en gaat een dialoog aan met de enigmatische wereld van The Obscure Cities via het kenmerkende motief dat op de structuur zelf van zijn DW5 is geaccentueerd.
Een realiteitsverschuiving, een parallel universum waarin de mens vaak aan zijn lot wordt overgelaten - ook al is de werkelijkheid nooit ver weg - deze denkbeeldige wereld bestaat uit raadsels en mysteries. Door middel van schaduwen en ongewone weerspiegelingen van onze wereld, onderworpen aan het principe van zorgwekkende vreemdheid, voeren de auteurs van The Obscure Cities hun lezers mee naar spectaculaire extravagante omgevingen, terwijl ze toch een uitgesproken menselijke benadering behouden.
Binnen deze retro-futuristische esthetiek, vrij van elke nostalgie, vormen de verbluffende architectuur, de denkbeeldige cartografie en de vaak zware en imposante machines samen de drijvende elementen van plots waarin wetenschap en techniek zich vermengen met fantasie.
Het is precies in de context van dit rijke en buitengewone universum dat De Bethune zich heeft geïnteresseerd in Armilia: een ondergedompelde, bijna volledig ondergrondse stad. Het is in deze afgelegen plaats in het uiterste noorden van het denkbeeldige Continent Continent dat de controle over Time wordt behandeld, een concept dat op een vreemde manier chronologie en klimaatverstoringen vermengt.
De Betune is een onafhankelijke horlogemaker in Zwitserland. Zij produceren zeer exclusieve horloges 1). Een van hun experimentele horloges is de Dreamwatch 5:
“Een echte polssculptuur, de Dream Watch 5 is een voortzetting van het onderzoek van het Maison naar vormen, materialen en kleuren. De mechanica verdwijnt naar de achtergrond om een nog mooier expressieontwerp te garanderen. De weergave van de uur-, minuut- en maanfasefuncties verdwijnt bijna. Naarmate de creaties vorderen, wordt het design steeds verder verfijnd ten gunste van een gebogen deltoïde motief, een belangrijk element in de esthetiek van de collectie en meer in het algemeen van de De Bethune horloges” 2).
In augustus 2019 publiceerde François Schuiten twee afbeeldingen van deze speciale versie van de Dreamwatch 5 met line artwork van Machines à dessiner.
De Bethune observeert de uitwisselingen die mogelijk zijn tussen de echte wereld en de wereld van The Obscure Cities, en erkent dat tijd niet dezelfde waarde heeft in deze parallelle wereld. De Bethune stelt de kwestie van perfecte en imperfecte tijd aan de orde en verkent deze “witte zone” van het nochtans ongelooflijk rijke universum van het werk. Ze heeft een object voor tijdmeting ontworpen, een horloge dat rechtstreeks geïnspireerd is op de voorstelling van Armilia en haar universum.
Als uurwerk verwijst het naar het waarnemen van de tijd vanuit een andere hoek. Het model werd inderdaad bijna Reflet (weerspiegeling) genoemd. Een weerspiegeling van deze niet-menselijke wereld, maar waarin de mens regelmatig binnendringt.
Het werk van een horlogemaker is hoofdzakelijk gebaseerd op het zoeken naar precisie, naar al wat perfect is, de ideale toets… Dit streven naar perfectie, deze verwijzing naar het volmaakte en het onvolmaakte, de aanvaarding van het onvolmaakte, de relatieve grens tussen volmaaktheid en onvolmaaktheid: het is deze bijna schizofrene weg die emoties opwekt wanneer men geconfronteerd wordt met materie. Materie die weerstand biedt, die kan worden bewerkt, die kan worden getemd.
Denis Flageollet, medeoprichter van De Bethune, meester-uurwerkmaker en gepassioneerd door The Obscure Cities, heeft zich losgemaakt van schalen en verhoudingen en heeft een sculptuur op polshoogte ontworpen, gegraveerd als een directe verwijzing naar een tekening van de stad Armilia.
De dialoog tussen de pentekeningen van Schuiten en de befaamde Zwitserse graveur Michelle Roten, wier talenten voor dit specifieke project werden aangewend, weerspiegelt soortgelijke gebaren. De structuur van het horloge komt zo tot leven of creëert een weerspiegeling van Armilia's denkbeeldige wereld, alsof het horloge een schip is dat op weg is om deze wereld te verkennen. Met in het achterhoofd het idee om een voorstelling te bereiken die lijkt op de originele tekeningen, is het geen toeval dat De Bethune koos voor 18K rosé goud. De warme kleur van het edelmetaal herinnert aan de al even warme kleuren die de tekeningen van de stad bij zonsondergang kenmerken.
Met Armilia heeft De Bethune een fascinerend werk gecreëerd dat het plaatst als een mijlpaal op de grens tussen kunst en horlogerie. Het horloge getuigt van een visie van ongebreidelde creativiteit terwijl het gebaseerd blijft op een diep begrip en respect voor de grote meester-uurwerkmakers uit het verleden, wiens werk het transcendeert en uitvergroot.
Het verleden verkennen om het nog beter te herinterpreteren, zijn erfgoed kennen, zijn grenzen verleggen en uiteindelijk de toekomst uitvinden. De codes van de kunst beheersen om ze te doorbreken en expertise om te zetten in emotie en techniek in pure schoonheid. Voor De Bethune geldt deze benadering zowel voor de kunst als voor de horlogerie. Armilia behoort tot beide werelden. Het spreekt evenzeer van ruimte, beweging en snelheid als van precisie en complicaties.
Armilia is het resultaat van een extreme miniaturisatie van het mechanisme, volledig gewijd aan design, waarvan tijd slechts één element is. Een interpretatie van De Bethune die verschijnt als een knipoog of een handtekening, een kleine tweekleurige bol geeft de maanfasen aan. Samengesteld uit twee geassembleerde en gepolijste halve bollen van geblauwd staal en palladium, leidt het de blik naar de digitale en minimalistische weergave van de uren en minuten. Dit alles is zichtbaar door een met de hand geslepen cabochonvormig gehard glas, zoals slechts weinigen in staat zijn te vervaardigen, waardoor men een beter zicht krijgt op dit mechanisme dat de tijd aftelt, binnen een fantasiewereld die het vanuit een geheel ander gezichtspunt benadert.
De Bethune Maestri'Art DW5 Armilia was te zien tijdens de tentoonstelling Mondes (im)parfaits in Maison d'Ailleurs . De opening was de perfecte gelegenheid voor de onthulling van het Dream Watch 5 Armilia, naast de originele tekening van de stad Armilia die door Schuiten was bedacht, in aanwezigheid van François Schuiten, Denis Flageollet en Michèle Rothen, de gerenommeerde Zwitserse meester-graveur die aan het uurwerk heeft gewerkt.