Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Action disabled: recent

De grenzen van het beeld

Aux Frontières de l'Image is een scenografie op het Festival international de la bande dessinée, Angoulême (Frankrijk), 2003 door François Schuiten, Benoît Peeters en Blue Lumière.

Théâtre des images

Voor dit project investeren we in het theater van de stad Angoulême. Dit theater werd onlangs herbouwd en van het oude gebouw bleven alleen de blauwgrijze stenen op de gevels bewaard. In al zijn openingen werd het houtwerk van deuren en ramen vervangen door open glaspanelen met aluminium bevestigingen.

De voorgevel

Om deze glaspanelen te bedekken en het geheel een vreemde en mysterieuze aanblik te geven, besluiten wij alle openingen af te dichten met bedrukte panelen met afbeeldingen van dezelfde stenen als die op de gevel te vinden zijn. Zo maken wij er een blauwgrijze monoliet van, waarvan de kilte wordt geaccentueerd door een verlichting met koude temperatuur.

Alleen, op de gevel, zal een atriumvenster worden uitgesneden in stenen een breuk waaruit een lichtgevende straal zal spuiten van een hartelijk geel, dicht bij een laaiend inferno licht.

Het Labyrinlithe

De bezoeker komt binnen door de hoofdingang van het theater en nadert de zaal die, als een doorgang met vals perspectief, door met stenen muren beschilderde tulles, naar de ingang van de Grande Salle leidt, die voor de gelegenheid Salle du Dôme wordt genoemd.

Aan weerszijden van deze doorgang, bekend als de Labyrinlithe, zullen we spelen met licht en transparantie op verschillende tule lagen. De eerste laag, opgezet als een 19de eeuwse verlijming, zal een middeleeuwse muur onthullen met afgebrokkelde leistenen. Deze tweede laag zal op haar beurt uitgegumd worden om een geschilderde ontdekking van bewolkte luchten te ontvouwen. Modellen geschilderd zoals de stenen muren, zullen op deze luchten afsteken. Onze “lithomanie” zal ons ertoe brengen een beeld van een stenen muur op de rug van de bezoekers te projecteren, meteen vanaf hun binnenkomst. Muziek van de componist Jean Baptiste Barrière zal het decor begeleiden.

Deuren die in de tule zijn uitgesneden, leiden naar andere ruimten met scenografie: de galerijen, de Galilée-ruimte, het atelier van François Schuiten en Benoît Peeters.

Galerijen

De galerijen zullen het mogelijk maken om te spelen met echte bezienswaardigheden van de stad Angouleme tegenover de beelden van een andere poëtische realiteit, de visie van François Schuiten's stad.

De zaal van Dôme

De Salle du Dôme is versierd met een immense beschilderde ontdekking, een interpretatie van het interieur van de koepel van het Pantheon in Rome door Alexandre Obolensky. In deze zaal wordt ook de film van Benoit Peeters geprojecteerd, begeleid door de muziek van Bruno Letort.

De Espace Galilée werpt een licht op het werk van Claude Renard over dit thema.

Tenslotte presenteert het atelier, naast de film van Benoit Peeters over de werktechnieken van François Shuiten, de originele tekeningen van het album L'ombre de l'homme.

Galerij

Film