Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Action disabled: recent

Aquarica - de film

De animatiefilm Aquarica is een samenwerking tussen Martin Villeneuve, schrijver, regisseur en producent, en de Europese stripgrootmeesters François Schuiten & Benoît Sokal 1). Martin Villeneuve begon aan het script te werken nadat hij zijn speelfilmdebuut had gemaakt met Mars et Avril , waaraan hij samenwerkte met Schuiten 2).

Door het overlijden van Benoît Sokal in 2021 is het onbekend of dit deel van het project zal worden voortgezet

Aquarica wordt een geanimeerde fantasy speelfilm - Villeneuve zal regisseren, terwijl Schuiten & Sokal zullen optreden als production designers. De film zal worden geproduceerd door Pierre Even (Brooklyn, C.R.A.Z.Y.) bij ITEM 7 in Canada, in coproductie met Europa en/of Azië 3). Het kreeg ontwikkelingssteun van SODEC in 2013 en 2015, en van The Harold Greenberg Fund in 2016 4).

Producent Pierre Even legt uit dat dit de eerste animatiefilm wordt voor Item 7. “Het is een goed project dus we dachten 'waarom niet?' Laten we ons erin verdiepen en dan vinden we wel een manier om het te doen. Heel vaak zijn het mensen zoals Martin [Villeneuve] die zo getalenteerd zijn dat we onze energie achter hen willen steken.” 5)

Bekijk Once Upon A Time Martin Villeneuve , een 14 minuten durende documentaire geproduceerd in 2020 over filmmaker Martin Villeneuve, geregisseerd door Jean Benoit, met interviews met toneelregisseur Robert Lepage, illustrator François Schuiten en filmmaker Denis Villeneuve, waarin we Schuiten aan het werk zien op Aquarica :


Aquarica behandelt op metaforische wijze het thema van de klimaatverandering, door het prisma van een prachtig liefdesverhaal en een zoektocht vol onverwachte wendingen en onthullingen. Het verhaal speelt zich af in een parallelle wereld om de paradoxen waarmee we vandaag geconfronteerd worden beter bloot te leggen en te dramatiseren: de natuur heeft ons geschapen, heeft ons gevoed en wij maken er deel van uit, maar toch verstoren we het delicate evenwicht ervan. In de wereld van deze film vervagen de grenzen tussen wetenschap en mythe, waardoor de verbeelding van de kijker wordt geprikkeld, onze relatie met de natuur in twijfel wordt getrokken en de grenzen worden opgezocht van wat we denken dat visueel mogelijk is. Deze fantastische, ultramoderne animatiefilm zit vol vreemde, buitenaardse technologieën en voert ons mee naar een tot nadenken stemmend en visueel verbluffend verhalend universum dat de verbeelding zal verblinden 6) 7).

Hoewel Aquarica belangrijke vragen opwerpt en kwesties behandelt die van belang zijn in de hedendaagse samenleving, is het in de eerste plaats een zeer onderhoudend verhaal, bedoeld om een breed publiek aan te spreken. Het is inderdaad gemakkelijk om de inzet van dit avontuur te begrijpen en om je te identificeren met de vertederende en diep menselijke personages. Het uitstekende artwork van Schuiten & Sokal en de verbazingwekkende inventiviteit achter Martin Villeneuve's eerste speelfilm getuigen bovendien van een zeer spannende creatieve fusie 8) 9).

Door het uiterst krappe budget heeft Martin zeven jaar van zijn leven geïnvesteerd en zijn crew werkte voor een fractie van hun normale salaris om Mars et Avril op het scherm te brengen. Het is een waar mirakel dat hij onmogelijk een tweede keer kan herhalen. Maar Aquarica zal zeker voordeel halen uit alle lessen die uit deze eerste speelfilm werden getrokken - de trucs en technieken die werden ontwikkeld om het budget te beperken en toch het eindresultaat te maximaliseren. Net als bij Mars et Avril , zal elk shot van Aquarica zorgvuldig worden gepland via een animatic van de hele film, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten en creatieve en financiële middelen volledig en efficiënt worden gebruikt 10) 11).

De aanpak van de regisseur

In augustus 2016 Het Cozy Sweater Café had een interview met filmmaker Martin Villeneuve 12). Ze spraken onder andere over Aquarica :

Waarom koos je een meisje om de wereld te redden in Aquarica?

“Omdat het een vrouw zou zijn die de wereld zou redden. Vrouwelijkheid is leven, vernieuwing. De wereld zou een betere plek zijn als er meer leiders waren met vrouwelijke eigenschappen zoals emoties en intuïtie. Wij mannen hebben andere kwaliteiten, maar hebben de neiging om in ons hoofd te blijven hangen!”

Is het een commentaar op de opwarming van de aarde?

“Deze film is geen moraal over hoe we dingen moeten doen, het is een erkenning van wat er aan de hand is, een fabel over hoe deze personages erin slagen om dingen recht te zetten. Wat doet het verlies van een soort met ons? Telkens als we iets van waarde in het ecosysteem verliezen, veranderen we het evenwicht. Dit is onze ondergang. We gaan dat pad op. Misschien is het ons lot.”

Hoe kunnen we onszelf redden?

“We hebben biologisch gezien een heleboel manieren om dingen te zien, maar dat wordt ontmoedigd door de maatschappij. Kinderen begrijpen dat wat we de planeet aandoen duidelijk verkeerd is, maar als we opgroeien om te werken voor een systeem dat deel wordt van ons dagelijks leven, worden we verblind. We leven in een kapitalistische maatschappij. Als we meer zouden mediteren, ons op onze dromen zouden richten en ons zouden afvragen wat we met ons leven willen doen, zouden we gelukkiger zijn. De meeste mensen zijn niet gelukkig omdat ze die vraag niet op het juiste moment in hun leven hebben gesteld. We leven met een enorme druk en dat leidt tot een gebrek aan creativiteit in ons dagelijks leven en in de film. Ik wil films maken die we nog niet eerder hebben gezien, maar dat is moeilijk, want zodra je met een idee komt dat mensen nog niet hebben gezien, zijn ze bang en zeggen ze dat het niet zal werken. De vervolgfilms krijgen het geld. De reden waarom Québecfilms en films uit landen als België zo origineel zijn, is omdat niemand ze verwacht. We werken niet voor een fabriek. We maken indiefilms, soms zijn ze goed, soms zijn ze dat niet, soms zijn ze vreemd, maar ze trekken de aandacht omdat ze iets nieuws voorstellen. Ze zijn niet noodzakelijk commercieel, maar ze openen de weg voor wat commercieel zal zijn binnen 20 jaar. Om iets nieuws te maken dat commerciële aantrekkingskracht heeft, moet je precies op tijd zijn. Niet te vroeg dat mensen er nog niet klaar voor zijn, en niet te laat dat het al eerder is gedaan.”

Denkt u dat we onze planeet zullen redden?

“Dat is lastig, want het einde van de wereld is al zo vaak aangekondigd. Misschien heeft de klimaatverandering te maken met andere dingen die we niet echt begrijpen. Het gaat allemaal om zeer complexe parameters. Het is moeilijk te zeggen of we gedoemd zijn, maar de komende 50-100 jaar zullen ons dat vertellen. We missen connectiviteit, en een 'groot plan' voor de mensheid. We proberen ons te verbinden, maar als je kijkt naar samenlevingen zoals mieren en bijen, zij werken allemaal samen, maar wij hebben het vermogen niet. Misschien zijn we niet voorbestemd om hier te blijven? Misschien ontwikkelen we deze vermogens. Als je kinderen laat zien hoe ze moeten mediteren, hebben ze paranormale vermogens, zijn ze in staat om in te pluggen in iets groters, en wij moedigen deze vermogens niet aan. De meeste mensen zullen gewoon lachen. We hebben een sterk vermogen om nieuwe dingen in de realiteit te brengen, om een droom werkelijkheid te laten worden. Dat is heel fascinerend! We hebben dat instinct, sommige mensen sterker dan anderen. Steven Spielberg en James Cameron, bijvoorbeeld, zijn waarschijnlijk zeer sterke mediums, vertrouwend op hun instinct. Als zij erover zouden beginnen, zouden mensen hen niet serieus nemen. Als we dat in de maatschappij zouden aanmoedigen, zou dat ons van veel grenzen bevrijden. Ik ben niet bang om erover te praten. Voor mij is het een deel van onze realiteit. Negentig procent van onze werkelijkheid is onzichtbaar en we zijn er het slachtoffer van dat we niet kunnen zien wat er aan de hand is.”

Zie The Cozy Sweater Café voor het volledige interview!

Fondsen

Aquarica kreeg ontwikkelingssteun van SODEC in 2013. Een eerste ontwerp van het script was toen klaar en het project werd geselecteerd voor de derde editie van de Frontières-markt. Frontières is ontstaan uit de populariteit van vele andere coproductiemarkten over de hele wereld en het totale gebrek aan evenementen die specifiek gewijd zijn aan de genrefilmindustrie. Frontières werd de eerste markt die zich uitsluitend richtte op coproducties van genrefilms tussen Noord-Amerika en Europa. Om deel te nemen aan Frontières moeten de geselecteerde projecten marktpremières zijn met een voltooid script en van toepassing zijn op een internationale coproductieomgeving waar idealiter een Canadees productie-element bij betrokken is (hetzij in termen van productielocatie, cast of crew, of post-productiefaciliteiten). Er moet een producent of productiemaatschappij aan verbonden zijn, hoewel er enkele uitzonderingen zijn gemaakt voor uitzonderlijke talenten die op zoek zijn naar een nieuwe producent. De derde editie van Frontières werd gehouden in Brussel van 10 tot 12 april 2014 tijdens het Brussels International Fantastic Film Festival.

De artistieke ontwikkeling van de film markeert de nieuwe samenwerking van de regisseur met de beroemde Belgische illustrator François Schuiten, deze keer vergezeld van collega-striptekenaar Benoît Sokal. Benoît Charest (The Triplets of Belleville) is reeds verbonden als componist. ITEM 7 is nu op zoek naar potentiële creatieve partners in Europa en/of Azië, pre-sales en eventuele post-productie deals met belastingvoordelen en ontwikkelingsfinanciering 13).

Aquarica

Vooruitgang

In mei 2018, bezochten regisseur Martin Villeneuve en producent Pierre Even Parijs voor een ontmoeting met Benoît Sokal en François Schuiten om de Aquarica film te bespreken. Volgens Villeneuve: “Aquarica: nog niet in een bioscoop bij u in de buurt, maar weer een stap in de goede richting!” 14).


In juli 2018 ontmoetten Schuiten & Sokal elkaar in Zuid-Frankrijk om enkele visuele tests te doen met de hoofdpersonen.

In juli 2018 ontmoetten Schuiten & Sokal elkaar in Zuid-Frankrijk om wat visuele tests te doen met de hoofdpersonen.

In februari 2019 Martin Villeneuve hield een opnamesessie met acteur Vlasta Vrana, componist Ben Charest en animatieregisseur Theodore Ty voor een test die zij uitvoerden voor Aquarica 15)


De workshop resulteerde in een animatietest van 50 seconden die zal worden onthuld op de filmmarkt van Cannes 16) van mei 14 - 23, 2019.

Zie: De Krab: Prelude to Aquarica .

Zie ook