Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: revisions

À quatre mains

À quatre mains is een film van Guillaume Diamant-Berger 1) en Adrien Genoudet. Hij werd geproduceerd door Happy House Films in samenwerking met Casterman en Musée Arts et Métiers.

Het toont François Schuiten en Benoît Peeters die samen werken aan het storyboard van het album Revoir Paris, La Nuit des constellations en die het einde bespreken.

Adrien Genoudet vertelt over de doelstellingen van de film:

Ik ben al enkele jaren bezig met de kwestie van het tekenen en met het ontstaan van het grafische gebaar. De afgelopen twee jaar heb ik de ontwerpster en schilderes Sera gevolgd in het kader van een andere film, Quinzaine Claire 2) (Wassende maan), die in 2017 in enkele bioscopen zal verschijnen. De film volgt de uitwerking, via artistieke gebaren, van het eerste burgergedenkteken in Cambodja.

Als grote fan van de strips van Peeters en Schuiten, wilde ik met Guillaume (die een grote ervaring heeft op het gebied van het beeld) de gebaren van Peeters en Schuiten volgen in een eenvoudig formaat: een lange sessie Werk filmen en proberen te begrijpen hoe hun gebaren en woorden overeenkomen in hun creatie.

Daarom is de film een gesloten sessie, opgenomen ten huize van François Schuiten. Het doel is om te proberen ons dichter bij hun samenwerking te brengen, hun discussies en dus, om het “koppel” van de scenarioschrijver en de striptekenaar te tonen (zelden zichtbaar), hun vier handen aan het werk .

Het hoofdidee is dus hetzelfde als in Quinzaine Claire: proberen om via de film het aandeel van mysterie en het gewone in artistieke gebaren te benaderen.

Genoudet legt het proces uit:

In het begin werkte ik in de archieven in Brussel en in de Nationale Bibliotheek van Frankrijk: Ik ben de originelen gaan bekijken, de schetsboeken van Schuiten, de scenario's van Peeters. Het eerste idee was om te proberen het creatieproces te begrijpen zonder de deur van het atelier te passeren. Daarna heb ik Peeters en daarna Schuiten ontmoet in Parijs en Brussel, en we hebben veel gepraat over hun werk en hoe ze dat deden. Toen hebben we besloten om verder te gaan.

De film is in één dag opgenomen, in maart 2016. Peeters en Schuiten waren bezig met de laatste platen van het tweede deel van Revoir Paris.

We hebben een ochtendsessie gedaan en daarna nog een sessie in de middag. In totaal hebben we ongeveer 6 uur gedraaid. De apparatuur was heel eenvoudig: twee mobiele of statiefcamera's, afhankelijk van de situatie. Een omgevingsmicrofoon en twee HF-pickups om hun stemmen rechtstreeks op te pikken. Met deze apparaten volgden we de werksessie, waarbij we ons probeerden te concentreren op hun gebaren, hun handen, hun gezichten, hun uitdrukkingen en hun discussies. Het belangrijkste was om tegelijkertijd de fixatie van hun lichaam voor de tekentafel en al het dynamische deel van hun gebaar vast te leggen en dus ook hun reflectie, hun creatie.

Enkele stills van de film zoals gedeeld door Adrien Genoudet op Facebook 3):

De film zag zijn eerste publieke vertoning op 18 november 2016 tijdens het De Revoir Paris à Machines à dessiner evenement in Centre Wallonie-Bruxelles in Parijs. 4).

De film werd geproduceerd in samenwerking met Casterman: hij zal als DVD verschijnen in 2018 samen met de uitgave van de volledige editie van Revoir Paris.

Korte versie

De korte versie van de film werd reeds vertoond in Musée des Arts et Metiers tijdens de tentoonstelling Machines à Dessiner, en is hieronder te zien.

Volledige versie

Ter gelegenheid van het verschijnen van de integrale editie van Revoir Paris in juni 2018, heeft Casterman de integrale versie online gepubliceerd.