De mysterieuze terugkeer van Kapitein Nemo in de tijdelijke titel die we zullen gebruiken voor het nieuwe Les Cités Obscures album dat naar verwachting zal worden uitgebracht in in de herfst van 2023 door Casterman 1).
Het wordt geen stripverhaal, maar een tekst-beeldverhaal, net als L'Archiviste en L'Echo des Cités 2).
Voorlopig François Schuiten heeft zes zwart-wit tekeningen gemaakt. Benoît Peeters schreef er de eerste teksten rond. Ze zullen nu samen werken aan het resterende verhaal. Laurent Durieux zal helpen met de grafische aspecten van het tweede deel van het verhaal.
Het album is nog niet gepubliceerd. Alle hier gepubliceerde informatie kan worden gewijzigd. Wij zullen de ontwikkelingen op de voet volgen en onze bevindingen hier publiceren.
Tijdens een bijeenkomst in Amiens in juni 2022 sprak François Schuiten over de Octopustuin. De ontwikkeling van de sculptuur verloopt traag. Het lijkt er zelfs op dat het uiteindelijke beeld niet geschikt is voor de geprojecteerde plek voor het treinstation. Er wordt gezocht naar een nieuwe plek. Tijdens de bijeenkomst bevestigde François ook dat het volgende album van de Obscure Cities in Amiens zal plaatsvinden.
Nicolas Rivoal maakte de volgende foto's van deze gebeurtenis.
Het idee is Kapitein Nemo die de zeeën oversteekt, bij de kust aankomt, naar de hortillonnages gaat, de kathedraal, dan de link met de Perret toren.
Schuiten: “Voorlopig heb ik een aantal tekeningen gemaakt. We gaan het nu schrijven met Benoît Peeters om er een nieuw hoofdstuk van de Obscure Steden van te maken. Benoît heeft een tekst geschreven rond mijn eerste beelden, getiteld De mysterieuze terugkeer van kapitein Nemo. Het wordt geen stripverhaal, eerder een geïllustreerd boek.
En het zou beginnen met beelden zoals de gravures van Jules Verne's boeken, dan zou de Nauti-Octopus een aanwezigheid krijgen, een andere textuur, waarvoor ik mijn vriend zal vragen Laurent Durieux.” 3)
Schuiten: “Het idee, voor ons, is om een duistere Stad opnieuw op te bouwen die een anker heeft, het boek zou verbonden zijn met de Steden maar ook met een plaats. En het feit dat dit anker in de stad van Jules Verne ligt, zou een prachtig verhaal zijn. Een manier om te praten over de relatie tussen het denkbeeldige en het echte.
Een enigszins hybride object, zoals beeldhouwkunst zelf… Want het gaat er ook om de geschiedenis van de beeldhouwkunst te voeden, ervoor te zorgen dat ze niet alleen een ergens geplaatst werk is, maar het resultaat van een hele rijping. We mogen de sculptuur niet verweesd achterlaten in haar geschiedenis.” 4)
Francois Schuiten werkte samen met de beeldhouwer Pierre Matter aan het Octopus-tuinproject in Amiens. Hun eerste idee betrof de raket uit Verne's verhaal Van de aarde naar de maan, maar zonder de context van het verhaal was het beeld nogal agressief.
Schuiten zegt: “En toen begon ik na te denken over de Nautilus, het gevecht met de octopus en dan de relatie tussen die twee. En we hadden dit idee met Pierre om naar een vorm van hybriditeit te gaan.
Vandaag weten we dat we binnenkort transplantaties zullen hebben, avatars, dus bruggen tussen het dier en de mechanica. En ik denk dat als Jules Verne vandaag zou leven, hij daar zeker visioenen van zou hebben. Met deze Nauti-Poulpe proberen we het object te vinden dat Jules Verne's aanwezigheid in Amiens kan belichamen.” 5)