Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


Action disabled: recent

Compelled (the)

The Compelled is een sciencefictionnovelle geschreven door Adam Roberts en de eerste sciencefictionpublicatie van boeklengte die door François Schuiten heeft geïllustreerd. De digitale publicatie is uitgegeven door NeoText in augustus 2020. Het eerste boek telt 167 pagina's. Een tweede boek wordt verwacht.

Bij het schrijven van The Compelled hoopte ik een sfeer van sciencefictionachtig mysterie te creëren, een gevoel van verwondering dat net zo goed werkt door een reeks visuele beelden als door opeenvolgende verhaallogica en rationele wereldopbouw,” zei schrijver Adam Roberts. “Schrijven was een proces van jongleren met veel verschillende personages met veel verschillende achtergronden en situaties en ze langzaam bij elkaar brengen voor de grote finale. Het is een behoorlijk complexe machine, maar ik hoop dat alle individuele onderdelen samenwerken om het mechanisme te laten draaien en iets vreemds in beweging te zetten.” 1)

Adam Roberts: “Het oorspronkelijke concept was van John Schoenfelder. Hij kwam naar me toe, in het beginstadium van het leggen van de basis voor NeoText, met twee voorstellen: een dat ik deze premisse (dat mensen om onbegrijpelijke redenen worden gedreven om verschillende soorten spullen te nemen en elders te plaatsen, zodat vreemde structuren en zelfs buitenaardse machines in elkaar beginnen te zetten, en niemand weet waarom) neem en ermee aan de slag ga, een korte roman schrijf die het verkent en ontwikkelt” 2).

“De andere was de kans om samen te werken met François Schuiten. Beide waren behoorlijk spannend voor mij, moet ik zeggen. John gaf mij en François carte blanche om het concept te ontwikkelen zoals we wilden.” 3).

The Compelled gaat vergezeld van de adembenemende gestileerde kunst van de bekende Frans-Belgische kunstenaar François Schuiten en is de eerste sciencefictionpublicatie van boeklengte die Schuiten heeft geïllustreerd. “Een van de spannendste dingen aan dit project was de kans om samen te werken met François Schuiten, een kunstenaar die ik al lang bewonder en wiens werk zo briljant en krachtig resoneert met dat soort droompotente visualisatie in The Compelled,” zei Roberts 4).

Cover van de Compelled door Schuiten

Adam Roberts: “François is geweldig; het was een genoegen en een eer om met hem om te gaan. Ik nam een paar keer de trein naar Parijs om met hem te praten over hoe ik het verhaal kon ontwikkelen op een manier die het beste bij zijn illustratiestijl zou passen, wat (Parijs bezoeken, in zijn appartement zitten terwijl hij mogelijkheden voor me schetste, lunchen in een Montparnasse café in de zon, kletsen over kunst en sciencefiction) verre van een ontbering was” 5).

“Bovendien is hij natuurlijk een reus van de hedendaagse bande dessinée-wereld. Het enige probleem was dat hij niet helemaal vloeiend Engels spreekt, dus zijn partner bleef bij ons om te helpen vertalen. Nu spreek ik een beetje Frans, maar … de waarheid is dat ik Frans spreek als een Engelsman. Slecht en met een afschuwelijk accent. Niettemin dacht zijn partner na een tijdje: oh, Adam spreekt Frans, ik ben niet nodig, en ging haar eigen ding doen. Het ging een tijdje goed, maar naarmate de dag vorderde, en vooral nadat de wijn werd geopend, en Francois sneller en idiomatischer begon te spreken … nou ja, je kunt maar zo vaak tegen iemand zeggen “excuseer me, kunt u dat herhalen? Ik verstond het niet helemaal …” Dus tegen het einde was ik aan het glimlachen en knikken en kreeg ik een, laten we zeggen, meer impressionistisch gevoel van wat hij hoopte te doen met de kunst. Uiteindelijk is het goed gekomen, dus misschien was dat eigenlijk wel een bonus. Misschien moeten meer mensen het proberen” 6).

Variant cover door WBYK

The Hollywood Reporter vroeg Schuiten hoe hij bij dit project betrokken raakte:

François Schuiten: “Ik moet regelmatig in de schoenen van een beginner staan. In feite geloof ik dat we allemaal nieuwe visies nodig hebben op de gebieden waar we gepassioneerd over zijn. Toen ik werd benaderd door de oprichter van NeoText, John Schoenfelder, die mijn werk van achteren kende, raakte ik meteen geboeid door zijn aanpak voor ons project: Niet alleen omvatte het een volledig unieke creatieve samenwerking tussen een schrijver - Adam Roberts - een kunstenaar en een uitgever/producent vanaf het begin rond een concept dat zeer geschikt was voor mijn kunst, maar het zou me ook in staat stellen om mijn kunst voor het eerst in mijn carrière in e-bookvorm te publiceren en ook om een project van mij exclusief in de VS uit te brengen vóór Europa - een project gericht op zowel een breed lezerspubliek als op de film/tv-industrie.

Met andere woorden, deze bruggen bouwen zoals de geliefde tijdschriften waarin ik begonnen was, met een wereldwijde, veelzijdige kijk!” 7)

In een eerder interview legde Schuiten uit: “NeoText heeft een volledig innovatieve manier om het creatieve proces te benaderen,”. Schuiten vertelde The Hollywood Reporter. “In een tijd waarin de graphic novel-industrie in cirkels loopt, smeedt NeoText een nieuw pad en slaat het bruggen tussen proza, comics en filmische verhalen. Toen ik mijn carrière begon, was het een seismisch moment voor comics, met de publicatie van tijdschriften als Heavy Metal. Ik denk nu terug aan dat historische moment, nu NeoText vooruitkijkt naar de toekomst.8)

Verhaal

Er heeft zich een mysterieuze verandering voorgedaan in de mensheid. Niemand weet hoe, waarom of wanneer deze verandering precies heeft plaatsgevonden, maar ongelijksoortige, schijnbaar niet met elkaar verbonden mensen zijn behept met het oncontroleerbare verlangen om voorwerpen mee te nemen en ze naar andere plaatsen te verplaatsen, waar de voorwerpen zich verzamelen en steeds meer vreemde, monolithische structuren beginnen te vormen die enorme technologische implicaties lijken te hebben. Sommige objecten zijn onschuldige alledaagse dingen, zoals een botermes dat nog vettig van de ontbijttafel is gehaald of een gedeukte dop van een fles bier. Andere zijn veel complexer, zoals de turbine van een experimentele straalmotor of de kern van een mysterieus wapen uit de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog.

Waar komt de compulsie vandaan? En misschien nog wel belangrijker: als de machines die ze bouwen eindelijk aan gaan, wat gaan ze dan doen?

Het beklemmende en suggestieve The Compelled volgt de verhalen van verschillende personages die beïnvloed worden door compulsie - een Amerikaans congreslid dat uitzoekt hoe hij het nieuws over zijn compulsie moet verdraaien, een vrouw die gedwongen wordt het pistool van een agent te pakken en zijn auto te stelen (en de agent die haar achtervolgt), een rijke zakenman die het dure terughalen van iets voor zijn gecompromitteerde geliefde financiert - en net als de gecompromitteerden zelf zien lezers hoe hun schijnbaar ongelijksoortige verhalen samensmelten tot iets verbazingwekkends.

Galerij

Het kunstwerk van François Schuiten gebruikt in the Compelled.

Zie ook