The Compelled is een sci-fi novelle geschreven door Adam Roberts en de eerste boek-length science fiction publicatie die François Schuiten heeft geïllustreerd. De digitale publicatie werd uitgegeven door NeoText in augustus 2020. Het eerste boek telt 167 pagina's. Een tweede boek wordt verwacht.
“Bij het schrijven van The Compelled hoopte ik een sfeer te creëren van sciencefiction mysterie, een gevoel van verwondering dat net zo goed werkt door een reeks visuele beelden als door opeenvolgende verhaal-logica en rationele wereldopbouw,” aldus schrijver Adam Roberts. “Het schrijven was een proces van jongleren met veel verschillende personages uit veel verschillende achtergronden en situaties en ze langzaam samenbrengen voor de grote finale. Het is nogal een complexe machine, maar ik hoop dat alle afzonderlijke onderdelen samen bewegen om het mechanisme te laten draaien en iets vreemds in beweging te zetten.” 1)
Adam Roberts: “Het oorspronkelijke concept was van John Schoenfelder. Hij kwam naar me toe, in de vroege stadia van het leggen van de basis voor NeoText, met twee voorstellen: een dat ik deze premisse (dat mensen worden gedreven om redenen die ze niet begrijpen om verschillende soorten spullen te nemen en elders te plaatsen, zodanig dat vreemde structuren en zelfs buitenaardse machines beginnen te worden geassembleerd, en niemand weet waarom) neem en ermee aan de slag ga, schrijf een korte roman waarin het wordt verkend en ontwikkeld” 2).
“De andere was de kans om met François Schuiten te werken. Beide waren behoorlijk opwindend voor mij, moet ik zeggen. John gaf mij en François vervolgens carte blanche om het concept te ontwikkelen zoals we wilden.” 3).
The Compelled wordt begeleid door de adembenemende gestileerde kunst van de gerenommeerde Frans-Belgische kunstenaar François Schuiten en is de eerste sciencefictionpublicatie in boekvorm die Schuiten heeft geïllustreerd. “Een van de spannendste dingen aan dit project was de kans om samen te werken met François Schuiten, een kunstenaar die ik al lang bewonder, en wiens werk zo briljant en krachtig resoneert met dat soort droom-potente visualisatie in The Compelled,” zei Roberts 4).
Adam Roberts: “François is geweldig; het was een plezier en een eer om met hem om te gaan. Ik ben een paar keer met de trein naar Parijs gegaan om met hem te praten over hoe het verhaal te ontwikkelen op een manier die het beste bij zijn illustratiestijl zou passen, wat (Parijs bezoeken, in zijn appartement zitten terwijl hij mogelijkheden voor me schetste, lunchen in een Montparnasse café in de zon, babbelen over kunst en science fiction) verre van lastig was” 5).
“En hij is natuurlijk een reus in de hedendaagse wereld van het bande dessinée. Het enige probleem was dat zijn Engels niet helemaal vloeiend is, dus zijn partner bleef bij ons om te helpen vertalen. Nu, ik spreek een beetje Frans, maar… de waarheid is dat ik Frans spreek als een Engelsman. Slecht, en met een afschuwelijk accent. Niettemin dacht zijn partner na een tijdje: oh, Adam spreekt Frans, ik ben niet nodig, en ging haar eigen ding doen. Dat ging een tijdje goed, maar naarmate de dag vorderde, en vooral nadat de wijn was geopend, en Francois steeds sneller en idiomatischer begon te spreken … nou ja, je kunt maar zo vaak tegen iemand zeggen: “Neem me niet kwalijk, kunt u dat herhalen? Ik verstond het niet helemaal…” Dus tegen het einde zat ik te glimlachen en te knikken en kreeg ik een, laten we zeggen, meer impressionistisch gevoel van wat hij hoopte te doen met de kunst. Uiteindelijk is het goed gekomen, dus misschien was dat eigenlijk wel een bonus. Misschien zouden meer mensen het moeten proberen” 6).
The Hollywood Reporter vroeg Schuiten hoe hij bij dit project betrokken is geraakt:
François Schuiten: “Ik moet regelmatig in de schoenen van een beginner staan. In feite geloof ik dat we allemaal nieuwe visies nodig hebben op de gebieden waar we gepassioneerd over zijn. Toen ik werd benaderd door de oprichter van NeoText, John Schoenfelder, die mijn werk van achteren kende, boeide zijn aanpak voor ons project me onmiddellijk: Het ging niet alleen om een volstrekt unieke creatieve samenwerking tussen een schrijver - Adam Roberts - een kunstenaar en een uitgever/producent vanaf het begin rond een concept dat zeer geschikt was voor mijn kunst, maar het zou me ook in staat stellen om mijn kunst voor het eerst in mijn carrière in e-boekvorm uit te geven en ook om een project van mij exclusief in de VS vóór Europa uit te brengen - een project dat zowel gericht is op een breed lezerspubliek als op de film/tv-industrie.
Met andere woorden, deze bruggen bouwen zoals de geliefde tijdschriften waarin ik was begonnen, met een wereldwijde, veelzijdige blik!” 7)
In een eerder interview legde Schuiten uit: “NeoText heeft een compleet vernieuwende manier om het creatieve proces te benaderen,”. Schuiten vertelde The Hollywood Reporter. “In een tijd waarin de graphic novel-industrie in cirkels rondloopt, slaat NeoText een nieuw pad in en slaat het bruggen tussen proza, comics en filmisch vertellen. Toen ik mijn carrière begon, was het een seismisch moment voor comics, met de publicatie van tijdschriften als Heavy Metal. Ik word herinnerd aan dat historische moment nu NeoText vooruit kijkt naar de toekomst.”8)
Er heeft zich een mysterieuze verandering voorgedaan in de mensheid. Niemand weet hoe, waarom of wanneer deze verandering precies tot stand is gekomen, maar verschillende, schijnbaar niet met elkaar verbonden mensen zijn behept geraakt met het oncontroleerbare verlangen om voorwerpen mee te nemen en ze naar andere plaatsen te verplaatsen, waar de voorwerpen zich verzamelen en steeds meer vreemde, monolithische structuren beginnen te vormen die enorme technologische implicaties lijken te hebben. Sommige voorwerpen zijn onschuldige, alledaagse dingen, zoals een nog vettig botermes dat van een ontbijttafel wordt gehaald of een gedeukte dop die van een fles bier is afgeknald. Andere zijn veel complexer, zoals de turbine van een experimentele straalmotor of de kern van een mysterieus wapen dat is overgebleven uit de donkerste dagen van de Tweede Wereldoorlog.
Waar komt de dwang vandaan? En - wat misschien nog belangrijker is - als de machines die ze bouwen eindelijk aan gaan, wat gaan ze dan doen?
Spookachtig en suggestief volgt The Compelled de verhalen van verschillende personages die met compulsie te maken hebben - een Amerikaans congreslid dat uitzoekt hoe hij het nieuws over zijn compulsie moet verdraaien, een vrouw die wordt gedwongen het pistool van een agent te grijpen en zijn auto te stelen (en de agent die haar achtervolgt), een rijke zakenman die het dure terughalen van iets voor zijn compulsieliefde financiert - en net als de compuls zelf ziet de lezer hoe hun schijnbaar ongelijksoortige verhalen samensmelten tot iets verbluffends.