Altaplana, world of Francois Schuiten and Benoit Peeters

de onmogelijke & oneindige encyclopedie over de wereld van Schuiten & Peeters

User Tools

Site Tools


Action disabled: revisions

Alain Robbe-Grillet: L'Aventure du Nouveau Roman

Alain Robbe-Grillet: L'Aventure du Nouveau Roman is een biografie door Benoit Peeters, gepubliceerd in 2022 door Flammarion.

Benoit Peeters schrijft over dit boek: “Hij verontrustte, fascineerde, ergerde. Hij lokte meer hatelijke artikelen uit dan wie ook van zijn tijdgenoten. Maar hij wist ook de meest vijandige critici om te keren en de belangstelling te wekken van de meest briljante commentatoren, te beginnen met Barthes, Blanchot en Foucault.

Toch is het verrassend dat het werk van Alain Robbe-Grillet vandaag de dag minder wordt gelezen en, hoewel het in 2022 honderd jaar geleden is dat hij werd geboren, is er nog geen biografisch werk over hem verschenen. Ik wilde zijn figuur, en daarmee het avontuur van de Nieuwe Roman, nieuw leven inblazen op basis van de talrijke archieven die de schrijver heeft nagelaten. Omgeven door een reputatie van soberheid werd de Nieuwe Roman geboren in een tijd, dichtbij en veraf, waarin literaire debatten sterke passies opriepen. Het is een uitzonderlijke ontmoeting van talenten, een verhaal van vriendschappen en meningsverschillen, van flitsen van schittering en schaduwplekken. Ik zal de lange alliantie van “Robbe” met Jérôme Lindon oproepen, zijn vriendschap met Jean Paulhan, zijn wisselende relaties met Nathalie Sarraute, Claude Simon of Roland Barthes, evenals het ongewone koppel dat hij vormde met Catherine Robbe-Grillet.

Ik zal ook proberen het gekwelde kind, de STO-arbeider, de landbouwingenieur, de zinsnijder, de geheime sentimentalist, de gedurfde uitgever, de briljante leraar en de onvermoeibare reiziger die Alain Robbe-Grillet was, tot leven te wekken. Ik zal me concentreren op deze vreemde man, gescheiden van de anderen door zijn bijzondere obsessies. Een personage dat oneindig veel complexer is dan de mediaprovocateur van de laatste jaren. Een belangrijke auteur die volgens mij absoluut herontdekt moet worden:.”

Beoordeeld door Jan Baetens

Een biografie schrijven over Alain Robbe-Grillet (1922-2008) is vandaag de dag riskant. Ten eerste zou men kunnen zeggen dat er geen echte noodzaak is om een dergelijk werk te schrijven, aangezien weinig schrijvers zo productief en onophoudelijk commentaar hebben geleverd op hun eigen leven en werk en op hun eigen opeenvolgende en soms tegenstrijdige verklaringen. Bovendien is de literatuur over de biografie van de auteur al enorm, met zowel getuigenissen van insiders, zoals het “geheime” dagboek van zijn vrouw Catherine, als talloze oordelen en analyses van buitenstaanders, uit de eerste hand of meer speculatief. Ten slotte, en dit is misschien wel de grootste uitdaging voor een hedendaagse biograaf, zou men ook de indruk kunnen krijgen dat het publiceren van een biografie van Robbe-Grillet in 2022 een probleem op zich is geworden, aangezien hij, na in het middelpunt te hebben gestaan van alle voorhoededebatten over de roman tussen het einde van de jaren vijftig en het begin van de jaren zeventig, toen de Franse “Nieuwe roman” alomtegenwoordig was (het succes ervan in Amerikaanse universiteiten en collega's was bijna ongekend).De auteur heeft veel van zijn relevantie verloren in onze huidige, gewelddadig anti-formalistische literaire twisten, terwijl de aanvankelijke sociale en literaire acceptatie van zijn seksuele fantasieën, impliciet aanwezig in zijn eerste werken maar brutaal blootgelegd in latere publicaties is veranderd in harde kritiek en censuur. Robbe-Grillet is altijd een bron van schandalen geweest, maar de redenen daarvoor zijn in de loop der tijd radicaal veranderd. Literatuur en maatschappij zijn niet meer hetzelfde, en dat geldt ook voor de plaats van de auteur van Voor een nieuwe roman (nog steeds zijn meest vertaalde werk) in de literaire en culturele geschiedenis.

Peeters' biografie neemt deze moeilijkheden als uitgangspunt en slaagt erin deze aan te grijpen om een nieuwe en originele benadering uit te werken van een moeilijk en vaak onvindbare auteur. Hoewel het boek een schat aan biografische informatie bevat, waarbij geen enkel moeilijk aspect wordt geschuwd, is het niet de bedoeling van de auteur om onbekende elementen uit het leven van Robbe-Grillet te onthullen. De lezer shockeren of verrassen met nieuwe pikante onthullingen of schandalige details is iets wat in dit boek totaal ontbreekt. Waar het Peeters om gaat, is om terug te keren naar Robbe-Grillet als schrijver, niet alleen van enkele meesterwerken van de Nieuwe romanbeweging, maar ook als schrijver in het algemeen, worstelend met woorden en ideeën en structuren waarvan de ordening vaak tergend langzaam en moeizaam verliep, en om te proberen te begrijpen wat zijn leven tot een echt literair leven maakt, opgebouwd rond de interne noodzaak om woorden op een pagina te zetten in plaats van iets anders te doen. Vanuit dat oogpunt was de beslissende gebeurtenis in het leven van Robbe-Grillet het opgeven van zijn wetenschappelijke carrière als landbouwkundig ingenieur en het nemen van het menselijke, financiële en sociale risico om zich uitsluitend te wijden aan het schrijven in de zuiverste zin van het woord, zonder vangnet of beschermend netwerk. Peeters heeft de uiterste eerlijkheid om te bekennen dat deze beslissing, die achteraf zo gemakkelijk te rechtvaardigen is gezien het uiteindelijke succes van de inspanningen van de auteur, een existentiële knoop of afgrond blijft, een onmogelijk te beantwoorden vraag waarvan de complexiteit alleen in verband kan worden gebracht met de uitzonderlijke moed van de schrijver die eenvoudigweg geloofde in de noodzaak om iets te doen waar niemand op zat te wachten en waarvan al heel snel bleek dat bijna niemand wilde dat hij ermee doorging toen hij eenmaal een begin had gemaakt met zijn carrière.

Vandaar dat Benoît Peeters de nadruk legt op twee specifieke dimensies van het leven van Robbe-Grillet. De eerste is chronologisch. Hoewel de biografie het volledige leven van de auteur bestrijkt, van zijn opvoeding in een anarchistische rechtse familie tot zijn laatste jaren als een soort gentleman-boer tussen de prachtige bomen van zijn park en de verbazingwekkende cactusverzameling in zijn wintertuin, concentreert deze biografie zich op de gouden jaren van Robbe-Grillets literaire carrière: de opkomst, triomf en uiteindelijke verdwijning van de Nieuwe Roman, nog steeds de belangrijkste literaire vernieuwing in de tweede helft van de twintigste eeuw (de biografie brengt echter een welverdiend eerbetoon aan bepaalde latere werken van Robbe-Grillet, zoals de intrigerende roman Djinn, aanvankelijk geschreven als een didactische ook om Amerikaanse studenten vertrouwd te maken met de subtiliteiten van de roman.Amerikaanse studenten vertrouwd te maken met de subtiliteiten van de Franse grammatica). Peeters beschrijft met veel zwier en een perfecte timing de geleidelijke maar snelle opkomst van een nieuwe manier van schrijven in de jaren vijftig, lichtjaren verwijderd van alles waar de roman voor stond, zelfs in het hoogmodernistische tijdperk: goed vertelde, psychologisch relateerbare verhalen in een goed geschreven stijl - of tenminste een stijl die als literair kon worden herkend. De eerste Nieuwe Roman breekt radicaal met deze impliciete en expliciete regels, en vervangt ze door een manier van schrijven die we achteraf gezien misschien als nauwkeurig verhalend, zeer relatief en volmaakt literair kunnen beschouwen, maar die de meeste hedendaagse lezers en critici totaal onleesbaar vonden. Het is deze “strijd van de nieuwe roman” die centraal staat in deze biografie, en die Peeters van binnenuit belicht met behulp van een schat aan nieuw archiefmateriaal. Peeters benadrukt terecht de sleutelrol van Robbe-Grillet, niet alleen als de luidruchtige en provocerende terrorist, een rol die hij in de buitenwereld graag vervulde, maar ook als de nauwgezette en permanent aan zichzelf twijfelende en zichzelf bekritiserende schrijver die pijnlijk probeerde een nieuwe taal uit te vinden.

De tweede pijler van deze uitstekende biografie is de minder bestudeerde en vaak opzienbarende interactie tussen Robbe-Grillet en Jérôme Lindon, de uitgever van les Éditions de Minuit, het tijdens de Duitse bezetting ontstane bedrijfje dat in de naoorlogse periode een van de belangrijkste stemmen in de Franse literaire en politieke geschiedenis werd, zowel door zijn rol in het verzet tegen Frankrijks koloniale oorlog in Algerije als door zijn vermogen om nieuwe manieren van schrijven te ontdekken en te verdedigen (Beckett, de Nieuwe Roman, later ook Duras en vele anderen; Robbe-Grillet zelf benadrukte graag dat de radicale nieuwheid van zijn stijl het indirecte gevolg was van de weigering van zijn eerste boek door Gallimard, de belangrijkste literaire uitgever in het naoorlogse Frankrijk, wiens mainstreambeleid hem zeker zou hebben belet de grenzen van de roman verder te verleggen). In het hele boek besteedt Peeters veel aandacht aan de bijzondere chemie die bestond tussen Lindon, vandaag de dag nog steeds het rolmodel van al diegenen die dromen van een onafhankelijke gedurfde uitgeverij in Frankrijk, en Robbe-Grillet, die als manuscriptlezer op de loonlijst van het bedrijf stond (in de Franse literaire systemen is de rol van de Angelsaksische redacteur vrijwel afwezig, maar er zijn wel “literaire adviseurs” en “seriedirecteuren”, die geen onafhankelijke agenten zijn maar een soort redacteuren met exclusieve banden met niet meer dan één of twee uitgeverijen). Meer in het algemeen reconstrueert Peeters zorgvuldig het literaire en menselijke netwerk van Robbe-Grillet als literaire motor en koningmaker bij de Éditions de Minuit. Deze biografie benadrukt de immense inspanningen van Robbe-Grillet om de belangen van het bedrijf en zijn auteurs te dienen, evenals de misverstanden, mislukte kansen, jaloezie, spanningen, conflicten en ruzies die deze geschiedenis bezaaien - en deze laatste zijn in deze biografie niet minder aanwezig dan de eerste. In al deze gevallen documenteert Peeters voorzichtig wat auteurs, zoals Ollier, Simon, Sarraute of Ricardou, gemeen hadden met Robbe-Grillet en hoe deze laatste zijn invloed krachtig aanwendde om hun werk te promoten, zelfs in gevallen waarin hij persoonlijk niet overtuigd was van al hun werken. De biograaf belicht echter ook waarom bepaalde relaties verkeerd liepen, zowel vanuit literair als menselijk oogpunt (en de relatie met Lindon vormt hierop geen uitzondering).

Alain Robbe-Grillet: Het avontuur van de nieuwe roman is een actuele publicatie. De wetenschappelijke en literaire verdiensten ervan - Peeters is zelf een zeer gerespecteerd schrijver - maken het tot een boek waarvan men alleen maar kan hopen dat het binnenkort in een Engelse vertaling verschijnt, net als Peeters' eerdere biografieën van onder meer Hergé en Derrda.

Interview

Benoît Peeters presenteert zijn boeken “Robbe-Grillet: l'aventure du nouveau roman” en “Réinventer le roman: entretiens inédits” uitgegeven door Flammarion. Interview met Pierre Coutelle in bibliotheek Mollat 1)